Koulut ja työt ovat alkaneet ja oppimisesta pitäisi taas innostua. Ekaluokkalaiset aloittavat koulunkäynnin tunnetusti innolla mutta ajan myötä se jossain määrin lopahtaa. Oppimisen ilo on niin helppo tyrmätä kotona, töissä, koulussa tai vaikka korttelikioskilla.
Pienetkin latistavat lausahdukset voivat helposti viedä oppimisen nälän ja loputtoman innostuksen:
”Tämä on tosi vaikea, et sinä varmaan tätä opi.”
”Meidän perheen naisilla ei ole matikkapäätä.”
”Menin ekalle luokalle kouluun. Joku sukulaismies kysyi, onko kivaa. Innoissani vastasin, että on. Hän puolestaan naurahti siihen, että kyllä se siitä nopeasti tylsäksi muuttuu. ”
”Ville halusi yliopistoon. Oppilaanohjaaja kuitenkin sanoi, että hänellä ei lukupää tule siihen riittämään. Pojan isä puolestaan valisti, että heillä ollaan työmiehiä eikä mitään yliopistokavereita”.
”Mieti nyt vähän, ei tuo ammatti ole mikään realistinen sinun kohdallasi toteuttaa.”
Oppimisen innon voi tyrmätä kaveri, sukulainen, naapuri tai opettaja. Kaikesta huolimatta sama toimii toiseen suuntaan. Kannustaen into pysyy pidempään.
”Jos opettajani ei olisi uskonut minuun ja kannustanut silloin, kun itse en uskonut itseeni, en olisi jaksanut lukea ylioppilaaksi.”
”Sain kehuja siitä, että olen hyvä kirjoittamaan jo pienenä koululaisena. Se kehu on kantanut niin pitkälle, että minusta tuli toimittaja.”
”Oppimisinnostuksen talkoisiin on saatava koko kylä”, totesi Siikalatvan kunta. Siikalatva on päättänyt luoda koko kuntaan oppimismyönteisen ilmapiirin ja tuottaa sitä kautta oppimisen iloa.
Mitä itseasiassa aiotaan tehdä? ”Työpajoja, pohdintoja, oivalluksia, hulluja ideoita, teatteria ja tietysti arjen tekemistä. Syksyn aikana on tarkoitus järjestää oivaltavia työpajoja ja pohdintoja koululaisten, vanhempien, opettajien, työntekijöiden ja kuntalaisten kanssa sekä muistuttaa asiasta kaikilla mahdollisilla keinoilla”, kertoo hallinto- ja talousjohtaja Seija Mäenpää asian eteen tehtävistä toimenpiteistä. ”Jokaisella ihmisellä on tässä kasvatus- ja viestiketjussa merkitystä”, hän jatkaa.
Muutenkin Siikalatva on rohkea. Ollakseen paikkakunta, jossa oppimisen innostus ei ole ollut ihan tapissaan eikä lukiokaan ole aiemmin vetänyt puoleensa, on Siikalatvalla päätetty kääriä hihat. Siikalatvalla on lähdetty rakentamaan aivan uudenlaista innovatiivista, virtuaalista digikoulua ja lukiota, jossa opiskelun pääteemoja ovat perinteisten lukioaineiden osaamisen lisäksi digi- ja mediaosaaminen, kansainvälisyys, yrittäjyysosaaminen sekä kädentaidot. Tilanteessa, jossa nuori ei vielä tiedä, mitä hän haluaa, ei tarvitse valita joko lukiota tai ammattioppilaitosta vaan hän voi poimia laajasta tarjonnasta valinnaisia sekä taitoaineita ja rakentaa itsensä näköisen opiskelupaketin.
Oppimista ei tarvitse rajata muodolliseen tutkintoon. Opiskella voi myös rakkaudesta oppimiseen. Uuden oppimisen ilo koskee kaikenikäisiä. Sitä tarvitaan töissä: Miten innostua oppimaan lisää siitä, mitä on tehnyt jo kaksikymmentä vuotta? Ideoimalla, katsomalla asioita uusin silmin. Kun tähän lähtee, se tuntuu hyvältä.
Oppimisen intoa Siikalatvalla tukevat hyvät arvot: yhteen hiileen, oppimisen innostus, hullut ideat ja teot ratkaisevat.
Maarika Maury
Jutun on kirjoittanut Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja ja kuntakonsultti. Siikalatvan hallinto- ja talousjohtaja Seija Mäenpää (kuvassa) osallistuu yhteen hiileen -talkoisiin ja kannustaa Siikalatvan kuntalaisia oppimisen iloon.
Comments are closed.