Great Place to Work® on listannut Suomen parhaat työpaikat jo 15:n kerran. Suomen parhaimmistona isojen yritysten sarjassa oli 900 työntekijän ja 27 hotellin Pohjoismaiden johtava hotelliketju Scandic.
”Työntekijät ovat yrityksen tärkein voima ja uskomme vahvasti siihen, että työntekijöiden tyytyväisyys näkyy asiakaspalvelussa sekä yrityksen tuloksessa”, kertoo Scandic Suomen toimitusjohtaja Aki Käyhkö. ”Scandicilla uskotaan arvoihin, ne todella tunnetaan ja niitä toteutetaan yrityksen kaikilla tasoilla.”
Suomen parhaan työpaikan resepti on se, että kaikki tuntevat yrityksen tavoitteet ja elävät yhteisten arvojen mukaisesti. Sellaisiakin yrityksiä on, jossa luullaan, että arvot tunnetaan, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Scandicissa arvot oikeasti tunnetaan ja tämä on todennettu kattavassa tutkimuksessa. Scandic sai strategian tunnettuus -tutkimuksessa huipputulokset. Vertailuarvonahan oli, että yleensä organisaation henkilökunnasta vain noin 2 % tuntee strategiset painopisteet. Keskimäärin arvojen tunnettuus on vain 10 % henkilöstön keskuudessa. Scandicissa arvot ovat kaikkien selkäytimessä. Niitä ei ole opeteltu ulkoa ”hauki on kala” -metodilla, vaan ne ovat sisäistetty vahvasti omaan työhön. Jokainen työntekijä pystyi tutkimuksen aikana kertomaan omin sanoin ja inspiroivin esimerkein, miten arvot toteutuvat työpäivän arjessa.
Miksi tavoitteet tunnetaan Scandicilla niin hyvin? Menestyksen salaisuus on yksinkertaisuus: ne ovat simppeleitä, innostavia ohjenuoria ja ne on helppo viedä käytäntöön. Tavoitteet ovat muuttuneet teoiksi ja tarinoiksi. Ei siis ihme, että Scandic pärjäsi myös Great Place to Work -kisassa.
Toinen seikka, mikä takaa menestyvän ja hyvinvoivan yrityksen on ideakulttuuri. ”Scandicissa työntekijät voivat tuoda esille omia vahvuuksiaan ja ideoitaan työtyytyväisyyden, asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan kehittämiseksi. Scandicissa muutosta on viety eteenpäin esimiestyön kehittämisen, palvelukoulutusten, palautteen, käytäntöjen ja tarinoiden jakamisen sekä palkitsemisen kautta.
Asiakkailta saatu myönteinen palaute sekä talousmittarit kertovat, että oikeita on tehty oikeita asioita”, kertoo Scandic Suomen henkilöstöjohtaja Riikka Mattila.
En voi olla myös rakastamatta samassa kilpailussa pärjänneen ZEF:in arvoja: (pienet organisaatiot #2) Rakkaus, Intohimo ja Rohkeus. Ne ovat huikeita. Ne tunnetaan, niitä eletään ja koko kulttuuri pohjautuu näihin. Leikkimielisyyttäkin tarvitaan. ZEFillä perehdytykseen kuuluu se, että jokainen työntekijä kirjoittaa nk. “Soturin valan”, jossa hän kuvailee, mitä koko sydämestään haluaa tehdä ZEF:in yhteisen unelman ja omien unelmiensa eteen. Näiden unelmien toteuttamisesta muistuttavat jokaisen työntekijän kantamat Soturisormukset sekä toimiston seinälle ripustetut, työntekijöiden tekemät Soturin valat.
Voisivatko nämä inspiroivat esimerkit antaa viitettä siihen, että kapulakieliset strategiat pitäisi jättää unholaan ja nostaa vahvojen ja mielenkiintoisten, elinvoimaa osoittavien arvojen merkitystä. Tällaisilla arvoilla saadaan ihmiset kosketukseen jostain yhteisestä ja innostavasta asiasta.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja ja muutosvalmentaja, joka uskoo yksinkertaisten, inspiroivien arvojen ja strategioiden voimaan sekä henkilökunnan valjastamiseen viemään asioita todeksi toimivan ideakulttuurin kautta. Strategian tunnettuus tutkimus liittyy Maarika Mauryn tekeillä olevaan väitöskirjaan.
Comments are closed.