
Kuinka voimme parantaa ihmisten intoa tehdä työtään? Vahvistamalla hänen sisäisen motivaation kannalta välttämättömiä perustarpeita: toimintavapautta ja vaikutusmahdollisuuksia, aikaansaamisen tunnetta ja oppimista sekä yhteisöllisyyttä ja työn merkityksellisyyden kokemusta. Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, kuinka oma työ muuttuisi mielekkäämmäksi, jos kaikki nämä tekijät olisi otettu huomioon parhaalla mahdollisella tavalla.
Monien organisaatioiden ongelma on se, että taistelu sekä ulkoisia kilpailijoita vastaan että sisäinen vuorenvalloitusleikki kyynärpäätaktiikalla estävät yhteisöllisyyttä ja osaamisen kokemuksia. Pahimmillaan epäterve kilpailu myrkyttää ilmapiirin ja ehkäisee tehokkaasti oppimisen.
Hyväksi todettu ratkaisu ongelmaan on luoda organisaatioon ideakulttuuri, jonka avulla saadaan tuettua ihmisten osallisuutta ja kokemusta vaikutusmahdollisuuksista, mutta toisaalta sen avulla saadaan myös valtavasti piilossa lymyilevää potentiaalia käyttöön. Ihmiset ovat tyytyväisempiä ja motivoituneempia tekemään töitään ja sitä kautta organisaatio muuttuu tehokkaammaksi ja tuottavammaksi.
Lisäetuna saatetaan saada loistavia ideoita, joilla voi parhaimmillaan olla melko huomattava taloudellinen vaikutus. Vai mitä tuumaatte Nokian insinöörin takavuosien oivalluksesta, että digitaalinen puhelinverkko mahdollistaa muunkinlaisen tiedon välittämisen kuin puheäänen? Miksemme siis lähettäisi tekstiviestejä puhelimella? Työntekijän idea saattoi tuottaa Nokialle hieman nannaa kirstun pohjalle seuraavan vuosikymmenen aikana.
Miksi jättää väliin mahdollisuus toisaalta motivoida, innostaa ja osallistaa ihmisiä ja toisaalta ottaa parhaat ideat käyttöön ja jalostaa niistä jotain arvokasta? Itse en keksi tähän vastausta. Toki pitää muistaa palkita ideoiden kehittäjät, jos ideat paljastuvat merkittäviksi innovaatioiksi. Varmaa nimittäin on, että työssään kouliintuneet ihmiset keksivät yhtä ja toista merkittävää vähintään oman työn parantamiseen. Samalla saattaa jonkun muunkin työ helpottua, rahaa säästyä tai syntyä uusi myytävä palvelu tai tuote.
Sitä paitsi ideakulttuuria vahvistamalla saadaan myös tuloksia.
Tuomo Loukomies
Kirjoittaja toimii Kissconsulting Oy:ssä vahvistaen kirkkaita strategioita, ja niiden läpivientiä sekä ideakulttuuria. Tuomo on myös yksi ”Kunnat Kuntoon” kirjan kirjoittajista. Kirja antaa työkaluja myös siihen, miten saada ideat ja innostus luotua tuloksia siivittämään. Ohessa linkki kirjaan:
https://holvi.com/shop/H1MrJ4/product/ab1612fcfe9026c1260099210c7b4a09/
Ota yhteyttä, kun haluat kuulla, miten ideakulttuuri saadaan nostatettua ja millaisia tuloksia tällä voidaan saavuttaa. tuomo.loukomies@kissconsulting.testisivu.com
Comments are closed.