No niin, nyt se on tutkittu ja se mitä ounasteltu, on tilastollisestikin todistettu. Vaikeaa se on. Siis tuo strategian läpivienti. Niin se vaan sitten on, että vain 2 % työntekijöistä tuntee yrityksensä tai organisaationsa strategian, 8 % esimiehistä ja vain 13 % johtoryhmäläisistäkin. Vähän shokeeraaviahan nuo luvut ovat ja niistä voi helposti tulla sellainen tunne, että strategian sisäistäminen on mahdotonta. Mutta onneksi asia ei ole niin.
Erilaisten yritysten ja organisaatioiden strategioita läpi katsoessa, päällimmäinen huomio on se, että kylläpä asiat usein tehdään aivan liian monimutkaisiksi. Papereita, powerpointteja, mittareita ja strategisia tavoitteita ja prosessikaavioita on paljon. Paljon on myös maallikolta hämäräperäiseltä tuntuvia käsitteitä. Kokouksia pidetään mahtavat määrät ja pelkästään niiden agendaankin perehtyessä uupuu. Tuntuma on, tavoitteita on niin tuutin täydeltä, että niitä ei kukaan oikein hallitse, tai niitä ei ainakaan aktiivisesti viedä eteenpäin.
Muitakin harmeja paljoudesta on. Usein on niin, että työntekijät yrittävät kieli vyön alla saavuttaa yhtäaikaisesti liian montaa tavoitetta ilman, että niistä loppujen lopuksi mikään etenisi kunnolla. Juuri kun projekti on melkein saatu maaliin, pukkaa päälle jo uusi projekti ja edellinen jää vaillinaiseksi vanhan jalkoihin.
Mutta silti, kun sitten tutkimuksen jälkeen usein sanon, että unohdetaanpa nuo paperit ja pyydän omin sanoin kertomaan, mikä on hänen edustamansa yrityksen tai julkisen organisaation kannalta tärkeintä, niin silloin usein valkenee vasta se, mikä oikeasti on tärkeintä. Konstina on usein kirjata tämä tärkein napakaksi viestinnälliseksi ja riittävän yksinkertaiseksi ”strategiaksi” ja ohjenuoraksi.
Joku saattaa kysyä, että mitä sen nyt on väliä, tietääkö niitä strategioita kukaan. Eikö silloin voida mennä katsomaan paperista, kun sitä tietoa tarvitaan. Herää kysymys, että kuinka usein työntekijä ryntää katsomaan niitä vaikeaselkoisia paperipumaskoita. Joskus toki, mutta todellisuudessa silti harvoin.
Sellainen muutos, johon ei tarvita työntekijää ja jossa on selkeä projektisuunnitelma, saattaa edistyäkin ilman, että sitä kovin moni muistaa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa uuden tehtaan tai uuden järjestelmän rakentaminen. Jos projekti kerran on myyty it-toimittajalle, niin kyllä se varmaan tulee joskus valmiiksi, virheillä tai ilman. Mutta jos toteuttamiseen tarvitaan henkilökuntaa ja jokapäiväisiä tekoja, niin silloin se on haasteellisempaa, jos strategiaa ei tunne kukaan. Jos esimerkiksi pitäisi petrata myyntiä tai tuoda ideoita niin jos tätä ei aamulla muista, niin harvoin tulee tehtyä tekojakaan. Jos strategialla tarkoitetaan sitä, mikä on jo toteutuu ei ole niin suurta hätää mutta, jos halutaan muuttaa jotain, olisi kovin hyödyllistä, jos joku tietäisi, mikä se asia on.
Esimiehen tehtävä on viedä strategiaa eteenpäin, käytännöksi ja arjeksi. Jos esimies ei tiedä ja tunne strategiaa, niin johtaminen jää satunnaisiksi kehityskeskusteluiksi, eikä varsinaiseksi arjen johtamiseksi. Entäpä johtoryhmä. Miksi on tärkeää, että johtoryhmäläiset tietävät ja myös toteuttavat strategiaa yhtenäisesti. Jos yksi puhuu yhtä ja toinen toista, on yhtenäisen kulttuurin ja muutosvoiman saavuttaminen vaikeaa. Johdon tärkein tehtävä on näyttää organisaatiolle suunta ja keinot, miten sinne mennään. Ilman kirkasta strategiaa se on hyvin vaikeaa.
Monimutkaisessa maailmassa kaipaamme kirkkautta, selkeyttä, pelkistyksiä ja ymmärrettävää strategiaa, joka pysyy helposti mielessä ja teoissa.
Tule kuuntelemaan 26.4. kello 16.00, Scandic Parkkiin, niitä yrityksiä, jotka ovat menestyneet tutkimuksessa ja missä strategiat tunnetaan ja mikä sen merkitys on ollut tuloksellisuudelle.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja ja tuonut esille faktoja siitä, että strategia ei ole ihmisten mielissä. Hän uskoo yksinkertaisten asioiden voimaan, yksinkertaisiin ja toimiviin strategioihin, selkeisiin prosesseihin ja helppoihin kehittämisen työkaluihin. Hänellä on kyky kirkastaa monimutkaisestakin materiaalista tärkein ydin esille, ja tällä on todettu olevan huikeita tulosvaikutuksia. Soita ja tutkaillaan yhdessä yrityksesi tai organisaatiosi strategian toimivuus. P, 050 5900412, sähköposti: maarika@kissonsulting.fi
Comments are closed.