
Yksinkertainen toimii paremmin
Jos haukka yrittää napata kahta hiirtä samaan aikaan, se ei saa kumpaakaan kiinni.
Yrityksissä yritetään usein kahden, tai pahimmassa tapauksessa kymmenen hiiren tekniikkaa. Suuria muutoksia harvoin kuitenkaan tapahtuu, jos yritetään napata liian montaa hiirtä yhtä aikaa.
Tutkimustemme mukaan suomalaisissa yrityksissä on keskimäärin yli 14 tärkeää strategista painopistettä. Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla, sanoi vanha kansa. Kaikkea ei voida saada yhtä aikaa.
Yrityksissä hyppelehditään strategisesta hankkeesta toiseen liian lyhyellä aikavälillä. Usein käy jopa niin, että juuri, kun yksi hanke alkaa tuottaa jotakin, siirrytään jo seuraavaan tai aletaan touhottaa samanaikaisesti uuden projektin kanssa. Aikaa, rahaa ja energiaa palaa.
Tässä kohtaa on nyrkkisääntö paikallaan: jokainen uusi strateginen painopiste vie voimaa muilta.
Painopisteapparaatti voi näyttää hyvältä raporteissa, vuosikertomuksissa ja ylipäätään paperilla. Näyttää, että tässähän on saatu aikaan vaikka kuinka paljon. On tehty prosessikuvia, valmennettu porukkaa, saatu uusia työkaluja tavoitteiden toteuttamiseen, luotu pelisääntöjä, uusia tuotepaketteja ja mitä kaikkea. Jos haluaa viilata itseään linssiin, kannattaa totisesti ihailla niitä papereita, koska lyhytkin ekskursio kentälle voi paljastaa karun todellisuuden. Hutiloiden käytäntöön viedyt tai liian nopeasti toteutetut kehitysprojektit eivät usein näy todellisessa työssä tai ainakin uusien pelisääntöjen tai työkalujen käyttöaste on useimmiten erittäin matala. Käytännöt saattavat vaihdella räikeästi yksiköittäin ja toimipisteittäin.
Back to basics. Muutos vaatii paljon työtä. Se on fakta, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Muutoksen aikaan saamiseksi on keskityttävä toden teolla sen tekemiseen, ja käytännön tasolla on jatkuvasti varmistettava ja tuettava sitä.
Mitä opimme?
Napataan yksi hiiri kerrallaan.
Syö se kunnolla nahkoineen päivineen eli vie muutos toimintaan
Sitten vasta uusi hiiri näköpiiriin.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja. Kissconsulting auttaa yrityksiä erottamaan, mikä hiiri kannattaa napata ja antaa apuja nappaamiseen.
Comments are closed.