Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
tammi 08
Ota yhteyttä - Kissconsulting

Kiitos ja Anteeksi. Anteeksi ja Kiitos.

8.1.2018

Kahta sanaa yrittävät varmaan kaikki vanhemmat opettaa lapsilleen: kiitos ja anteeksi. Kaksi pientä sanaa, joiden oppiminen tuntuu olevan kovin vaikeaa ja aikaa vievää. Mutta helposti ne unohtuvat aikuiseltakin.

Kiitos

Kiitos on hyvä sana, joka sopii melkein mihin vain. Kiittämällä saa paljon. Todennäköisesti enemmän kuin moittimalla, haukkumalla ja kitisemällä. Milloin kiitit viimeksi alaistasi? Oletko koskaan kiittänyt pomoasi? Kiittäminen on erinomainen motivaattori. Sillä saa aikaan positiivista ilmapiiriä, ja alainen saattaa tehdä pikkuisen ekstraa tai työn vähän paremmin tai pomo petraa johtamistapaansa. Kiittäminen on halpa hinta siitä, että ihmiset kokevat itsensä arvostetuiksi. Kun kiittelyä viljellään työyhteisössä, voi se lähes poikkeuksetta paremmin. Kotona, kaupassa, salilla ja baarissakin menee paremmin, kun muistaa taikasanan ”kiitos”. Kiitos ei mene koskaan hukkaan.

Anteeksi

Olemme ihmisiä, ja väärin tulee tehtyä. Anteeksi antamisen ja anteeksi pyytämisen pitäisi siksi olla kansalaistaitoja, jotka opitaan jo päiväkodissa ja joita kertausharjoitellaan koko loppu elämä. Mitä jos pomo yt-neuvotteluissa pyytäisi anteeksi tilannetta sen sijaan, että syntipukin etsimisellä tai vastuun kiertelyllä jätetään kaikille paha maku suuhun. Entä jos pomo uskaltaisi sanoa erehtyneensä? ”Anteeksi, tämä oli mun moka.”

Perussääntö reklamaatioiden hoitoon on virheen myöntäminen ja anteeksi pyytäminen, koska sillä saadaan vastapuoli rauhoittumaan ja tilannetta vietyä eteenpäin. Luonnollinen reaktio anteeksi pyytämiseenhän on anteeksi antaminen.

Anteeksi pyytäminen toimii hankalissa vuorovaikutustilanteissa ylipäätään. Eikä aina tarvitse olla niin nuuka siitä, kuuluuko pyytää anteeksi vai ei. Voi pyytää, ja vaikea tilanne saattaakin sillä raueta. Se on suurempi voitto kuin se, että on vastoin oikeuskäsitystään pyytänyt anteeksi.

Kokeile samaa kotona ja vapaa-ajalla. Anteeksi ja kiitos. Kiitos ja anteeksi.

Maarika Maury: Kirjoittaja on muutos ja vuorovaikutusvalmentaja ja Kissconsultingin toimitusjohtaja, joka uskoo taikasanoihin anteeksi ja kiitos.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Comments are closed.

Uusimmat artikkelit

  • Ethän ole joulumököttäjä?
  • Lasinpuhaltajan työ on tiimityötä
  • Ikinä ei ole hyvä hetki
  • Uutta verta Kissconsultingilla
    Laura Saaranluoma - Kissconsulting
  • Viestien viidakko

Arkistot

Kissconsulting Oy
Kristianinkatu 15
00170 Helsinki
+358 (0)9 622 70090
kissconsulting@kissconsulting.fi
www.kissconsulting.fi

Rekisteriseloste

© ALL RIGHTS RESERVED Kissconsulting Ltd.
Tilaa uutiskirjeemme!