”Olin näppäillyt lentolippuni paluulentoon vahingossa väärän päivän ja mennessäni lentoasemalle tajusin, että lento oli lähtenyt jo kaksi päivää aikaisemmin. Nyt pitäisi varmaankin kaivaa kuvetta vielä tuplahinnan verran. Virkailija pyysi odottamaan hetken ja kirjotti minulle uuden lipun. Odotin lannistuneena laskua pelonsekaisin tunnelmin loppusummasta, johon sain vastauksesi hymyn ja ”hyvää matkaa” toivotuksen. Virkailija ymmärsi, että olin tehnyt inhimillisen virheen. Tämä lentoyhtiö ei ollut suomalainen. ”
Ymmärrän todella hyvin, että tämä viheliäinen korona on aiheuttanut paljon pahaa matkailuille ja eikä vähimpänä lentoliikenteelle. En ihan silti jaksa aina ymmärtää joustamattomuutta. Juuri ennen isoa lockdownia meillä piti olla näytös ”Pelolla johtaminen on perseestä näytelmästä Oulun teatterissa. Olimme ostaneet lentoliput koko näytelmäporukalle toiselle puolelle Suomea. Niinhän sinä kävi, kuten tiedämme, niin isot tilaisuudet ja muutaman päivän kuluttua pienemmätkin tilaisuudet oli peruutettu ja lippuja siirrettiin pidemmälle siinä kohdassa epämääräiseen päivään, koska tulevaisuuden aikatauluja ei voinut siinä ajankohdassa hahmottaa.
Lippujen siirtohetkellä olimme edelleen saman tilanteen äärellä. Edelleenkään ison yleisön teatteriesityksiä ei voi pitää. Toivoisin tietysti, että tällä kertaa sen suomalaisen lentoyhtiön lennot saisi peruuttaa tai siirtää pidemmälle, tai edes siirtää jonkun toisen ihmisen käytettäväksi. Ei saa peruuttaa, ei saa siirtää ja siirtämisestä pidemmälle pitäisi maksaa 516 euron siirtomaksu per lippu ja sitten kun joskus oikea päivä tiedettäisiin, niin sitten taas uudet siirtomaksut. Yritän pyytää, että siirtäisikö sellaiseen päivään, jossa lipun hinta olisi suurin piirtein samanlainen kuin alkuperäinen hinta, jolloin sakkoa ei tulisi ja saataisiin hengitysrauhaa tarkastella, miten tilanne etenee.
Virkailija valehtelee, että seuraavan puolen vuoden aikana ei ole yhtään sellaista lentoa, joka olisi edullisempi tai edes saman hintainen kuin nykyinen lippu. Kun myöhemmin menin itse katsomaan tilannetta, huomasin, että lentoliput olivat yleisesti ottaen huomattavasti edullisempia kuin alkuperäinen lippu. Soitan uudestaan, tämä virkailija sanoo, että niitä vaan ei siirretä näihin edullisempiin. Ei siitäkään huolimatta vaikka yhteiskunta kieltää isompien näytelmäesitysten pitämisen.
Muistelen vielä, että oltiin sanottu, että jos lento siirtyy yli tunnin, sen voi peruuttaa. Tämä lento mille liput oli siirretty, oli siirtynyt 58 minuuttia, mutta tuo kaksi kolme minuuttia teki kuitenkin ylittämättämän esteen, jossa joustavuus sanaa ei ollut palveluvalikoimassa.
Menikö asiat tässä kohtaa ihan arvolupausten mukaisesti? Välitetäänkö vain rahasta vai ihan oikeasti asiakkaastakin? Ymmärrän, että tavoitteena yrityksellä kuin yrityksellä on pitää kiinni jokaisesta pennistä, niin kaikilla, mutta ehkä silti, olisiko tässä kuitenkin ollut varaa pikkaisen varaa joustaa ja olla ymmärtäväinen?
Mielestäni tässä murheellisessa ja pitkittyneessä tilanteessa monet yritykset ja ihmiset ovat olleet hyvinkin joustavia ja ymmärtäväisiä toisiaan kohtaan, vaikka harmit ovat osuneet kaikille ja kaikkialle yhtäläisellä voimalla. Yhtä lailla esimerkiksi hotellit ja hotelliketjut ovat pulassa. Saman näytelmäporukan joutuessa peruuttamaan lentojen lisäksi hotellivarauksen Sokos hotellissa, homma onnistui siitäkin huolimatta, että maksu oli suoritettu tavalla, jossa periaatteessa ei siirto- tai peruutusmahdollisuutta ollut. Arvostan.
Tilanteet muuttuvat. Jotkut reagoivat wow -tavalla ja toiset eivät.
Maarika Maury