Olemme vuosia myöntäneet palkinnon parhaasta johtajuudesta. Tämän kunniamaininnan on joskus saanut toimitusjohtaja, joskus lähiesimies ja joskus myös muutoksia eteenpäin vahvasti vievä HR-henkilö. Vuoden 2019 paras johtajuus -palkinnon sai Linda Byman. Mistä kuulimme Bymanista?
Tyttäreni oli Postilla töissä ja hänen entinen esimiehensä, kaikella kunnioituksella, ei ollut ihan sieltä parhaimmasta päästä. Tarinat joskus naurattivat ja niistä saikin mainiota pätkiä pelolla johtaminen on perseestä teatteriin ja kirjaan, mutta oikeasti koettuna ne itkettivät. Varsin ikävä tunnelma, sanoisi tytär.
Jännityksellä odotimme, miten tilanne etenee. Tähän asti olin saanut päivittäiset soitot ja tilanneraportit tyttäreltä. Useasti hän oli toivonut, että joku bussissa yskäisi häntä päin, että saisi flunssan, eikä tarvisi mennä töihin mutta nyt oli uuden pomon myötä uusi ääni kellossa.
Onnenkantamoisena tyttö sai siis uuden pomon, nuoren mutta kovin kokeneen. Hänestä kuulinkin vain hyviä tarinoita. Hän oli esimies, joka yhtä aikaa osasi luoda luottavaista tunnelmaa ja saada edellisen pelolla johtamisen säikähtänyt tiimi rentoutumaan ja nauramaankin. Silti hän oli tiukka ja tarttui asioihin ja poikkeamiin oitis. Innostusta tavoitteiden saavuttamiseksi saatiin aikaan ja homma näkyi tuloksissa.
En ollut tähän mennessä koskaan nähnyt uutta pomoa, mutta työtekijöiden kertomusten pohjalta arvostimme hänet huikean hyväksi esimieheksi ja esimerkilliseksi johtajuuden näyttäjäksi, jossa yhdistyy hyvä ihmisten johtaminen ja tuloksellisuus. Näin siis vuoden parhaan johtajan palkinto oli valittu.
Sittemmin kuulimme, että postimyymälöiden tulevaisuus olisi vaakalaudalla. Sanoin tyttärelleni Lotalle, että kysypä Lindalta, tulisiko meille töihin. Selvisi, että Byman oli ansiokkaan esimiesuransa lisäksi toiminut pitkään valmentajana ja että valmentajan työ oli hänen unelmatyönsä. Tapaaminen päätyi nopeaan molemmin puoliseen päätökseen: tämä oli pika-avioliiton paikka. Hän on livenä ihan yhtä huippu, kuin mitä tarinat kertoivat.
Kysyn Lindalta, mitä hän neuvoisi esimiehille johtamisesta.
- Välitä oikeasti ihmisistä. Työntekijäni tietävät, että olen aina heidän puolellaan, vaikka vienkin organisaation tavoitteita ja strategioita käytäntöön. Se, että onnistumme, on kaikkien etu.
- Meillä saa olla kivaa ja hauskaa, mutta tavoitteet on aina täytettävä ja asiakasta palveltava viimeisen päälle. Minun ei ole tarvinnut koskaan pönkittää omaa egoani ja nostaa omaa asemaani esille, koska me ollaan tiimi.
- Jokainen meillä on silti aina tiennyt, että tulen puuttumaan kaikkiin epäkohtiin heti. Niin kauan, kun homma toimii, niin kaikki on kunnossa ja voidaan ottaa rennosti. Mutta jos niin ei olisi, puuttuisin asioihin välittömästi.
- Vuorovaikutus pitää olla ehdottoman avointa. Esimiehen pitää voida sanoa ja puuttua poikkeamiin oitis ja toisaalta myös ilmapiirin pitää olla niin luottamuksellista, että myös työntekijät uskaltavat ottaa asiat esille.
- Meillä ei ole koskaan pelätty mokaamista ja jos joku kämmäys tapahtuu, niin meillähän juostaan saman tien kahvihuoneeseen kertomaan, että ”ette ikinä arvaa, mitä juuri äsken tein.” Sitten nauretaan päälle ja skarpataan seuraavalla kerralla. Tärkeintä on kuitekin ottaa opikseen mokasta.
Maarika Maury Kirjoittaja on Kissconsulting toimitusjohtaja, joka nostaa hattua esimiehisyydelle, jossa yhdistyy tavoitteet ja ihminen. maarika@kissconsulting.fi, 050-5900412.
Linda Byman on on innostava ja inspiroiva valmentaja ja taidot eivät ole vain teoreettisia, vaan Linda aidosti tietää esimiestyön haasteet ja vaikeudet ja on oikeasti pystynyt saamaan yhdistettyä sekä ihmisten johtamisen sekä tulosten aikaansaamisen. Palautteet valmentajuudesta ovat yhtä hyviä kun esimiestyön palautteet. Jos haluat jutella Lindan kanssa johtamisesta tai innovoivasta kulttuurista, ota yhteyttä. linda.byman@kissconsulting.fi, puh 050-540 00001.