Olen jo vuosia pyrkinyt poistamaan omasta johtamisfilosofiastani sanan esimies ja korvaamaan sen sanalla esimerkki.
Minun ajatusmaailmassani jokainen, joka asettuu jonkin asteiseen esimiesrooliin, asettuu ennen kaikkea esimerkin rooliin. Joukkoja ei johdeta myymälän takahuoneesta taikka pääkonttorin kulmahuoneesta, joukkoja johdetaan ihmisten keskeltä myymäläpinnasta. Mielestäni arvostus ja kunnioitus saavutetaan esimerkillisten tekojen kautta, ei niinkään aseman tai tittelin takia.
Ihmisen kehitys ja kasvu perustuu paljon esimerkkien kautta opittuihin toimintoihin. Seuraamme ja havainnoimme muiden tekemisiä ja kopioimme niitä omiin toimintoihimme, seuraamme esimerkkiä. Kädentaitoa vaativilla aloilla on jo vuosia puhuttu siitä, että käytännön osaaminen on romahtanut kun ollaan siirrytty pois ns. mestari-kisälli asetelmasta. Edellä mainitussa asetelmassa mestari on kouluttanut kisälliä alalle esimerkillään ja tekemisellään, oppi ja muistijälki on luotu toistojen ja palautteen kautta.
No, voiko vastaavaa toimintaa harrastaa enää nykypäivänä?
Miten mestari-kisälli asetelman voi jalkauttaa esimerkiksi vähittäiskauppaan?
Omassa johtamisfilosofiassani strategia jalkautetaan koko ketjun läpi käytännön kautta, olemalla esimerkkinä arjen toiminnassa. Olemme omassa yrityksessämme lähteneet jalkauttamaan asiakaspalvelua ja asiakaskohtaamista myymälöihin ja olemme painottaneet esimerkin merkitystä. Jokaisen yrityksessä on sitouduttava prosessiin ja harjoiteltava toimintoja käytännössä. Asiakaspalvelijaksi, saati huippu myyjäksi ei kasveta lukemalla manuaaleja taikka istumalla palavereissa.
Vanha sanonta: ”harva yritys on kaatunut strategiaan; moni on kaatunut toteutukseen” , kuvastaa hyvin ajatusta, jonka sisälle kuljetan lukijaa. Yritykset pystyvät luomaan loistavia strategioita ja visioita, ne presentoidaan hienona ”slide-showna” esimiehille (nimenomaan esimiehille), jotka presentoivat vastaavan henkilöstölle. Tämän prosessin jälkeen esimies seuraa strategian jalkauttamista täyttämällä eri kaavakkeita ja raportoimalla niitä ylöspäin. Tälle prosessille tyypillistä on, että jokainen esimies viettää valtaosan aikaansa toimistossa näyttöpäätteellä , eikä siellä missä todellinen toiminta tapahtuu.
Esimies = esimerkki ja hänen tulee johtaa joukkoja edestä. Esimerkki luo motivaatiota ympärilleen, ”tekemisen meininki” tarttuu ja yksilöistä syntyy tiimi. Esimerkkinä työskentely mahdollistaa myös palautteenantokulttuurin kehittämisen: esimerkin on helpompi nostaa esiin konkreettisia asioita arjesta ja henkilöiden kehityksestä, kun hän tekee samoja asioita päivittäin. Mestari-kisälli asetelma toteutuu ja esimerkillä on kaikki työkalut tehdä kisällistä seuraava mestari, siihenhän hyvä johtamistyön tulisi tähdätä: kasvattaa ja kehittää muista itsesi seuraajia.
Henkilökohtaisesti haluan osaltani olla mukana muuttamassa suomalaista johtamiskulttuuria. Olen matkani alkutaipaleella ja hyväksi esimerkiksi on vielä matkaa, mutta matkan alku on ollut antoisaa.
Aleksi Salminen
Kirjoittajana on KappAhl Oy:n tuore maajohtaja Aleksi Salminen, joka on uudistanut esimiesroolia kohti esimerkkinä toimimista. KappAhl on ruotsalainen vaateketju, joka rantautui Suomeen 25-vuotta sitten. KappAhl on tullut tunnetuksi loistavasta hinta-/laatusuhteestaan, sekä esimerkillisestä toiminnasta kestävän kehityksen parissa. KappAhl Oy:n tavoitteena on tulla vaatemarkkinoiden parhaaksi asiakaspalvelussa, sekä toimia esimerkkinä johtamiskulttuurissaan.
Comments are closed.