Somessa kuntajohtajapäivillä puhutaan nyt viestinnästä ja mediasta #kuntajohtajapäivät2019). Eikä turhaan. Tärkeää, kun mikä. Ei vielä ihan valtavirtaa kuntapuolella, mutta esimerkit, näyttävät että onhan sillä huikeaa merkitystä.
Pohdintoja ja yhteenvetoa:
Koska valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittäminen on vaikeaa, kannattaa uutisia toitottaa ihan itse somessa blogina, uutisena, videona, kuvina ja pienviestinä. Se on sitä paitsi halpaa. Kun ennen piti vähintäänkin maksaa näkyvyydestä, vaatii se nyt enemmän viitseliäisyyttä ja tietysti vähän osaamistakin, muttei kuitenkaan ydinfysiikan väitöskirjatasoa. Kuitenkaan jos somettamista tekee pelkkä viestintävastaava, varsinkaan jos hän tekee sitä otona, ei hommaa voi yksinään hoitaa. Sometalkoisiin kannattaa valjastaa isommat joukot.
Miksi valtakunnallisen median uutiskynnys on sitten vaikeata ylittää. Pitää olla jotain uutta, yllätyksellistä. Joskus ihmellistäkin. Valitettavasti myös negatiivisuus usein saa enemmän palstatilaa kuin onnistumiset. Se on kuitenkin varmaa, että lattea ja tavallinen ei saa palstatilaa. Jos viestintä on kovin varovaista, ja hajutonta ja mautonta, ei se sieltä massasta erotu. Tietysti, jos mitään uutisarvoista ei tapahdu, niin vaikea siitä on viestiä.
Pohdin, onko se sittenkään niin vaikeaa saada mediaa kiinnostumaan? Teemmekö niitä toimenpiteitä, jotta saisimme sitä palstatilaa. Minä uskallan kokemuksen rintääänellä väittää, että ei se niin vaikeaa ole. Mutta mitä sitten pitää tehdä, jotta se onnistuu?
- Ensin pitää TEHDÄ jotain mielenkiintoista. Uudet asiat, uudet näkemykset saadaan herätettyä luovuudella ja ideoilla, jotka sitten viedään käytäntöön. Kaiken uutisarvoisen ei kuitenkaan tarvitse aina olla jotain aivan ihmeellistä. Monesti juuri ne pienet mutta uudet ja luovat asiat ovat kiinnostavia ja kerronnan arvoisia.
- Seuraavaksi pitää muistaa KERTOA, että on tehty jotain huomion arvoista. Jos toimittaja ei ole kuullut siitä teidän hienosta asiasta, ei hän siitä kirjoitakaan. Kuka kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse. Eikä vaatimattomuus edistä viestintäasiaa. Hyviä asioita ei pidä pitää vakan alla. Jos on tehty hienoja asioita, voi niistä puhua ääneen. Yllättävän pienetkin asiat voivat saada palstatilaa. Jos ovat kiinnostavia.
- Pitää muistaa, että se MITEN onnistumiset kerrotaan on merkityksellistä. Saman asian voi kertoa tylsästi tai mielenkiintoisesti. Otsikko voi innostaa lukemaan tai se voi olla sellainen, joka on helppo ohittaa. Viestintätaito, tarinankerrontataito on johtajan ja työntekijän uusi ydintaito. Yllättävän pieniäkin juttuja voi saada valtakunnalliseen mediaan, jos ne kerrotaan mielenkiintoisesti.
- Ja sitten taas, jos ei media juuri siitä asiasta innostu, niin että kirjoita siitä silti ja julkaise itse somessa.
”En mä ainakaan koskaan aio someen mennä”, sanoi yksi kaupunginjohtaja, jolla oli kuitenkin tavoitteena saada paljon brändinäkyvyyttä sekä houkutella matkailijoita, uusia asukkaita ja yrittäjiä kaupunkiin. Jotenkin tuntui, että joku asia ei tässä yhtälössä täsmännyt. Jääkö tällaisissa kohdissa potentiaalia hyödyntämättä. Tässä tapauksessa kävi kyllä, niin että hän joka tämän sanoi, on nykyään hyvinkin aktiivinen viestijä ja osaa jo jälkeenpäin nauraa lausahduksellen.
Mutta hyvä syyhän sille kuitenkin pitää olla, että miksi ihmeessä pitäisi olla esillä niin somessa kuin muussakin mediassa. Melkeinpä on niin, että miltei kaikki kunnat ja kaupungit kaipaisivat uusia asukkaita, uusia yrittäjiä ja matkailupöhinääkin. Ainakin pitää varmistaa, että nykyiset asukkaat pysyvät paikkakunnalla. Mutta kyllä se niinkin on, että jos et tiedä, missä kyseinen paikkakunta on tai se ei muuten ole positiivisessa mielessä esillä, harvakseltaan sinne tulee matkailtua, saati muutettua tai yritystoimintaansa siirrettyä.
Negatiiviset uutiset löytävät ihan itse tiensä mediaan, positiivista täytyy kertoa itse.
Maarika Maury. Kirjoittaja on Kissconsulting toimitusjohtaja. Kissconsulting auttaa yrityksiä, kuntia ja kaupunkeja toteuttamaan haluttuja muutoksia sekä auttaa viestimään tehokkaasti niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Hän on kirjoittanut mm. kirjat Kunnat kuntoon, Lusikka sotesopassa, työkaluja kutltuurimuutokseen, Suomalainen myynti on syvältä vai onko? Laita viestiä niin saat ajatuksia ja työkaluja mediatyöhön.
maarika@kissconsulting.fi, 050-5900412
#strategia #brandi #viestintä #muutos, #innovointi
Comments are closed.