Peiliin katsomisen alkeiskurssi
Uutta ja parempaa syntyy vain silloin, kun tunnistetaan ja tunnustetaan muutoksen tarve. Joskus toki vahingossakin tulee onnistumisia ja uusia innovaatioita, mutta niiden varaan minkään yhtiön on hankalaa strategiaansa perustaa.
Moni suomalainen yhtiö on tilanteessa, jossa myyntikäyrät ovat laskussa. Ratkaisuja haetaan usein kustannussäästöistä tai nykyisen toiminnan viilaamisesta ja parantamisesta. Pieleen menee. Moni business on muuttunut niin paljon, että vanhoilla konsteilla ei kerta kaikkiaan enää pärjää. Viilaamalla ja säästämällä alamäkeä voi loiventaa mutta ylämäeksi sitä ei käännetä.
Ymmärrän hyvin, että yritysten johdossa olevien ja nykyisen strategian luoneiden henkilöiden on vaikeaa myöntää, että ehkä emme olekaan niin hyviä kuin olemme historiassa olleet. ”Vuosikymmenien aikana tulosta on tehty ja lamoista on selvitty, kyllä nytkin selvitään”. Ei muuten selvitä, ellei liiketoiminnan perusteita mietitä rajusti uudelleen. Asiakkaiden käyttäytymisen hurja muutos digitalisoitumisen ja kansainvälisten verkkokauppojen myötä vie pysyvästi myyntiä monen yrityksen ulottumattomiin. Ei ole syntiä tai yrityksen historian mustamaalaamista haluta muuttaa asioita paremmaksi kyseenalaistamalla vanhat mallit, jos tarve sille on selvästi nähtävissä myyntiluvuissa ja kuultavissa asiakkaiden huulilta.
Miksi asialle ei sitten tehdä riittävästi? Vastaus on yrityskulttuurissa ja munattomuudessa. Yrityskulttuurissa, joka suosii evoluutiota revoluution sijaan. Yrityskulttuurissa, joka rohkaisee seuraavan kvartaalin tavoitteiden saavuttamiseen hinnalla millä hyvänsä ja yrityskulttuurissa, joka pitää toimintaa onnistuneena jos projekti menee niin kuin on suunniteltu. Tällaisen kulttuurin vallitessa ylin johto ja varsinkin keskijohto keskittyy vain omien tavoitteidensa saavuttamiseen ja tuloksena on tavoitteiden pseudosaavuttaminen vaikka todellisuudessa lopputulos on kokonaisuuden kannalta pieleen menneiden osaoptimointien summa. Rohkeutta kyseenalaistaa johtamansa yrityksen liiketoiminnan perusteet löytyy harvalta. Vaatii pokkaa kertoa hallitukselle, että ne peruspilarit, joille toimintaa on rakennettu ja joiden varaan on tehty X miljoonan verran investointeja eivät ehkä olekaan niitä menestyksen salaisuuksia. Kuitenkin juuri näiden asioiden pitäisi olla jokaisen toimitusjohtajan ja johtoryhmän jäsenen työlistan kärjessä. Oman työpaikan ”vaarantaminen” oikean asian puolesta on hieno seikkailu. Suosittelen lämpimästi.
Pelkäämme tehdä virheitä. Pelkäämme, että ehdottamamme vallankumouksellinen projekti meneekin päin seiniä. Tällaista ei suvaita monissakaan suomalaisissa yrityksissä, voi tulla potkut. Pelko pois! Jokainen joka uskaltaa katsoa totuutta silmiin ja tehdä siitä johtopäätöksiä pärjää aivan varmasti. Sellaisia johtajia Suomi kaipaa, ja jokainen meistä voi olla sellainen jos niin itse päätämme.
Peiliinkatsomisen Top 5
1. Aseta yrityksesi ja kilpailukentän tosiasiat pöydälle, myös peruspilarit.
2. Kyseenalaista oma hyvyytesi avoimesti.
3. Mieti, miten asiakkaasi toimivat 3-5 vuoden kuluttua ja keskity siihen ja toimi.
4. Uskalla kertoa havaintosi koko organisaatiolle ja omistajille.
5. Älä pelkää epäonnistumista. Huonoin ratkaisu on jäädä paikoilleen.
Tuomo Meretniemi
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n strategiajohtaja, jolla on pitkä kokemus kaupallisena johtajana ja toimitusjohtajana kovan myllerryksen kourissa olevalta matkailualalta.
Comments are closed.