
Tsuumataanpa takapihalleni, niin saamme todistaa mielenkiintoisia sattumia palvelun saralla. Törmäsin tässä eräänä päivänä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan ja talon huoltomieheen. Ystävällisellä mielellä liikkeellä ollut puheenjohtaja vinkkasi huolekkaasti, että voisi varmaan nimikyltin vaihtaa oveeni. Sanoi, että ”tässä on nyt tää kaveri, joka voi tehdä sen”.
Vaihtohan tapahtui ennen vanhaan automaattisesti, mutta nykyään sitä pitää ihan erikseen pyytää ja samalla varmaankin kaivaa myös vähän kuvetta. Niinpä ei ole ihme, että ovessani lukee edelleen Vaarna, vaikka muutosta on jo pari vuotta. Sinänsä mukava nimi, muttei omani. Ilahduin puheenjohtajan eleestä ja sanoin, että ”joo kiva, vaihda vaan, niin annan sulle nimen”.
Huoltomies tokaisi, että ”Ei se kuule ihan niin suju. Sun pitää olla yhteydessä toimistoon ja tehdä tilaus sinne, jotta minä voin saada työmääräyksen”. Myöhemmin minulle juolahti mieleen, että mihin ihmeen toimistoon se tilaus tehdään. Huoltomies ei antanut mitään numeroa tai käyntikorttia, eli minun pitäisi seuraavaksi saada itse selville, että mikä se toimisto nyt on, joka vastaa näistä asioista taloyhtiössäni. Sehän ei nykyisten kiinteistöhuoltoyhtiöiden ja kilpailutettujen siivous- ja muiden palvelufirmojen aikakaudella ole aivan yksinkertaista.
Kun ajattelee, miten pienestä asiasta lopulta on kyse, on vaikea ymmärtää, etteikö yksinkertaiselle asialle voisi olla yksinkertaista käytäntöä. Kaveri sanoisi, että ”joo mä otan sulta nyt tilauksen vastaan ja hoidan asian kuntoon”. Ja olisi hän muuten voinut vaikka kertoa samalla, jos operaatio maksaa ja sitä kautta osallistua palveluketjun myyntipäähän. Minun ehdotukseni olisi pitää pikku asiat pikku asioina. Voi kuitenkin olla, että vaihdan sittenkin nimeni.
Maarika Maury. Kirjoittaja on Kissconsulting toimitusjohtaja ja muutosvalmentaja. Kirjoittanut kollegoiden (Jaana Tuomila ja Tuomo Meretniemi) kanssa kirjan. ”Suomalainen myynti on syvältä, vai onko? Sisältää tarinoita myynnistä ja palvelusta. Hyvistä ja huonoista.
Comments are closed.