Usein strategiat, ohjeistukset ja muut kirjalliset tuotokset ovat tylsääkin tylsempiä, kapulakielisiä, pitkäsanaisia ja saattavat sisältää päällekkäisyyksiä ja epäselvyyksiä. Strategiaan, siihen liittyviin selvityksiin tai hankekuvauksiin tutustuminen haukotuttaa jo alkumetreillä. Muotisanat hallitsevat tekstitystä, kun kaikki puhuvat hyvinvoinnista ja elinvoimasta mutta, onko sisäistetty se, mitä oikeasti kussakin kunnassa sillä tarkoitetaan.
Tässä esimerkki: “Oppimisprosessi on ohjattu oppimistehtävin, jotka ohjaavat oppijan oppimista menetelmällisesti ja edistävät oppijan oppimisprosessia. Ongelmien asettelu on jatkuva prosessi ja ohjaa oppijoiden yhteisöllistä tietämyksen muodostamisen prosessia koko oppimisprosessin ajan. Opiskelijan osaamisen kehittymisen prosessi suunnitellaan opiskelijan osaamisen pohjalta.”
Joku saattaa ajatella, että kuulostaa hienolta tekstiltä, kun on niin paljon ’prosessia’ ja o-alkuista sanaa. Todellisuudessa teksti kuulostaa vain tyhjältä. Se kuulostaa siltä, ettei ole itsekään oikein ymmärretty, mitä ollaan kirjoittamassa, toisekseen ei ole ajateltu lukijaa tipan tippaa.
Tekstihän naurattaisi, jos se ei itkettäisi. Tällaista potaskaa on nimittäin asiakirjat ja mietinnöt väärällään ympäri Suomea. Ymmärrettävän tekstin kirjoittamisen pitäisi olla ensimmäinen testi, jolla voi päästä asemaan, jossa raportoidaan tai ohjeistetaan muita. Pahimmillaan tämän kaltainen viestintä päätyy kunnan tai kaupungin markkinointimateriaaleihin.
Ongelma on se, etteivät ihmiset oikein usko sitä, että ymmärrettävä ja yleiskielinen teksti on uskottavaa. Niin kuin se, että teksti on yksinkertaista ja ymmärrettävää jotenkin vähentäisi tekstin ja sen kirjoittajan uskottavuutta ja arvostusta. Todellisuudessa asia on nimenomaan päinvastoin. Selkeä, ymmärrettävä ja tiivis ilmaisu on uskottava ja lukijan kannalta helppo muistaa.
Kuten sanonta kuuluu, strategian pitää olla niin selkeä, että Pihtiputaan mummokin sen ymmärtää. Jos strategiaa ei ymmärretä, vaikea sitä on toteuttaa ja hienosti sanottuna jalkauttaa. Strategian on tekoja, ja kun ymmärretään, mitä toivotaan kultakin roolilta tehtäväksi, helpottaa se kovasi tekojen tekemistä.
Kunnan johtamista mystifioidaan ja yksinkertaisia asioita käsitellään yllättävän monimutkaisesti ja kuntajargonilla. Kuten sadussa keisarin uusista vaatteista, käy helposti niin, että kaikki ajattelevat, etteivät itse ymmärrä, eikä kukaan kehtaa keskeyttää tätä hullutusten kierrettä. Kuka sanoisi taikasanat: ”Hei, mä en nyt tajua, mitä tää tarkoittaa!”
Me uskomme, että yksinkertaiset asiat toimivat parhaiten. Terveellä järjellä mietittynä ja kansantajuisesti sanottuna asiat ovat huomattavasti hienompia kuin kapulakielellä kirjoitetut tekstit. Kapulakielisestä viestinnästä on päästävä eroon. On tärkeää, että johto osaa viestiä selkeästi ja inspiroivasti strategiasta. On viestittävä siitä tavalla, joka kiinnostaa työntekijöitä ja koko yhteisöä. Myös sanoilla on merkitystä. Fiksusti on kiinnostavampi kuin taloudellisesti, vaikka sinänsä viitataan samaan asiaan. Onnellinen asukas on kiinnostavampi kuin asukastyytyväisyys. Onnellinen asukas muistetaan tutkitustikin paremmin ja se herättää enemmän tunteita ja merkityksiä. Kaikki erikoinen tai poikkeava toimii usein myös hyvin.
Viestinnän suunnittelu ei silti saa tulla liian aikaisin mukaan strategiaprosessiin. Ensin on tiedettävä, mitä ihan oikeasti halutaan saada aikaan. Sitten vasta suunnitellaan sitä, kuinka asia viestitään ja saadaan ihmisten tietoon niin kunnassa kuin kunnan ulkopuolellakin.
Pihtiputaalla 7.8.2017
Maarika Maury.
Kirjoittaja on Kisscoonsulting toimitusjohtaja. Hän uskoo strategioihin, jotka ovat niin selkeitä, että Pihtiputaan mummokin ymmärtää.Aiheesta myös Kunnat kuntoon -kirjassa (Maury, Bärlund, Loukomies 2017, Kisspublishing)
Comments are closed.