
Yrityksen toiminnan suunta, yhteinen tarina, polku ja tie menestykseen on sitä selkeämpi, kuin on strategia kirkas ja pelkistetty. Miten se sitten kirkastuu? Onko kaikki se valtava työ, jota on tehty konseptikäsikirjoja, manuaaleja, johtamisen oppaita, liiketoimintastrategioita tehtäessä turhaa? Ei ollenkaan, mutta se kaikki, mikä näihin materiaaleihin sisältyy voidaan esittää ja viestiä varmasti kirkkaammin ja pelkistetymmin.
Kun strategiat on hyväksytetty hallituksissa ja on aika jalkauttaa ja ryhtyä strategian mukaisiin tekoihin. Käsi sydämellä, onko strategia selkeä ja kirkas viestittäväksi ja toteutettavaksi? Oletko varma, että se menee jakeluun väellesi, joka hiki hatussa laittaa sitä toimeksi? Hallituksissa menee epäselvempikin strategia läpi valitettavasti, mutta ymmärtääkö sinun huippumyyntitiimisi tai logistiikkaväkesi, mitä tänään tehdään strategian eteen? Saitko BSC-mallisi täyteen tavoitteita ja mittareita? Ohjaako väkeäsi merentakaisen strategian suomennos vai aito tekemisen malli?
Yksinkertaistetaanko tässä liikaa? Enpä usko. Yleinen viisaus on se, että timanttia on hiottava pitkään, hartaasti ja tarkasti, että se häikäisee kauneudellaan ihailijansa. Miten on strategian laita? Ymmärtääkö omistaja, johto, yrityksen avainhenkilöt ja koko väki tai asiakasparka kaikkien näiden lisäksi, mitä yrityksesi haluaa kertoa, mitä ongelmaa ratkaiset ainutlaatuisesti?
Monimutkaisessa maailmassa kaipaamme kirkkautta, selkeyttä ja pelkistyksiä. Tarvitsemme mahdollisimman nopeasti reagoivaa strategiaa ja sitä yhteistä tekemisen juonta. Oletko pohtinut, kuinka paljon strategiakeskustelussa liikutaan vaikeiden käsitteiden ja himmeleiden äärellä. Strategian pitäisi lisätä toiminnan sujuvuutta arjessa, jättää siis helppo muistijälki päivittäiseen tekemiseen, mutta samalla ohjata pitkällä aikavälillä toimintaa haluttuun maaliin. Onko tämä kirkkaus edes mahdollista? Väitämme, että kun kirkastaa voi välähtää! Ja välähtää varmasti, kun paneutuu kunnolla!
Strategiaviestin kirkkaus ei sinänsä riitä, jos strategia on puppugeneraattorista. Mutta keskinkertaisestikin toimivan strategian kirkastaminen voi tuoda juuri sen pienen lisäarvon, jolla uudistut, jolla innostat oman väkesi, yllätät asiakkaasi ja saat kilpailijasi taas epätoivon partaalle. Strategian on mentävä jalkoihin ja käsiin, siis tekemisen tasolle, eikä vain noustava päähän.
Kakun palasia emme tarjoa, timantin hiominen on pitkäjänteistä työtä. Raskaan strategiakierroksen jälkeen johtoryhmällä ei usein riitä voimia kertoa vuoden tärkeintä viestiä selvällä suomenkielellä!
Ota siis yhteytä ja teemme nopean testin miten viestisi on muistettu, auttaa varmasti!
Strategiatyössä on hyvä miettiä, mihin käyttää aikansa; rakentaako himmeleitä vai kirkastaako ja pelkistääkö. Matkan varrella on helpompi säätää ja korjata vähitellen kun ollaan oikealla ja yhteisellä polulla.
Juha Valkamo
Kirjoittaja on Kissconsulting asiakkuusjohtaja, joka uskoo kirkkaan strategian voimaan.
Comments are closed.