Tuottavuus ja kannattavuus riippuvat yritysten muutoskyvystä
Miten tuottavuusloikka ja kannattavuushyppy voidaan saada aikaan? Siihen tarvitaan muutama tärkeä mutta loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen asia.
Varmista, että strategia on kirkas ja yksinkertainen. Kun koko porukka ymmärtää suunnan ja sen, mitä se kunkin työtehtävissä tarkoittaa, ollaan vauhdinottopäässä valmistautumassa oikeaan suuntaan. Edessä on selkeät askelmerkit ja kohdat, joissa ponnistetaan. Valitettavasti nykystrategiat näyttävät ohjaavan ponnistamaan monessa kohdassa yhtä aikaa ja painokin näyttää olevan kaikilla neljällä raajalla. Ennen loikkaa tarvitaan strategiajumppa, jossa hiotaan ymmärrys. Sitä seuraa puhe, ja puhetta teot. Tekoja seuraa tulokset.
Kitke huono johtaminen. Huonon johtamisen kulut ovat kovat. Loikka ei tule onnistuman, jos joku paikka kipuilee. Pelolla johtaminen aiheuttaa kipua ja se kostautuu sairauslomina. Kinastelu ja paha mieli johtavat motivaatiokatoon, joka näkyy tehottomuutena ja haluttomuutena kehittää sekä sitoutua yrityksen toimintaan. Sijaiset aiheuttavat kustannuksia, puhumattakaan mahdollisista kipukorvauksista tai jopa oikeuskuluista. Kun pelko saadaan kitkettyä pois, saadaan säästöjä. Luontainen sairauspoissaoloprosentti lienee parin prosentin paikkeilla. Onko luku suurempi sinun yrityksessäsi? Täältä voidaan saada säästöjä.
Sytytä himo loikata. Innostus, intohimo ja halu viedä asioita eteenpäin eivät ole vain kiva lisä, vaan edellytys kunnon leiskaukselle. Helposti unohtuu, että luontaisestikin haluamme loikata ja kurkottaa oman joukkueen puolesta. Rohkaise tarttumaan epäkohtiin sillä osallistumisesta seuraa sitoutumista muutokseen. Kehitysideoihin kannustaminen, niiden käsittely ja käytäntöön vienti ovat erittäin hyviä tapoja saada parannettua tuottavuutta ja työilmapiiriä. Miten tehdä asioita fiksummin? Miten palvella asiakkaita paremmin? Mistä uusia asiakkaita? Intohimon kipinä lähtee yksinkertaisista kysymyksistä. Ideoista ja ideoiden viemisestä käytännöiksi. Ja sitä kautta tuloksiksi
Myynti ei ole kirosana mutta kyllä se voidaan ihan hyvin korvata asiakaskohtaamisella. Suomalaiset ovat edelleen melko laiskoja ja arkoja kohtaamisissa. Nyt on aika haudata ”kyllä ne huomaa, että ollaan hyviä” –mantra ja siirtyä loikkatreeneissä ponnistuskohtiin. Kolmea asiaa tarvitaan: antautuvaa aktiivisuutta, selkeää systemaattisuutta ja sitten niitä kohtaamisen taitoja. Parhaat loikkaajat ovat kuin uteliaat lapset: lannistumattomia kysyjiä ja valikoivia kuuntelijoita
Kukapa nyt intohimottomassa tilassa antaisi parastaan, Jos yhtiöllä ei ole kirkasta suuntaa, ilmapiiri on pelokas ja ideoita pantataan, voi olla, että tuottavuusloikka jää vauhdittomaksi pituushypyksi.
Maarika Maury ja Jaana Tuomila
Kirjoittajat ovat Kissconsultingin johtoryhmäläisiä, joka ovat urallaan todistaneet useita kasvuloikkia ja suosittelevat sitä teillekin.
Comments are closed.