Pakko kyseenalaistaa vanha, ja oikein olan takaa.
Puhumme jatkuvasta parantamisesta, vannomme kehittämisen nimeen ja päivitämme sunnitelmia kiihtyvällä tahdilla. Tämä pitää sisällään sen harhan, että nykytilanne olisi sellainen, että sitä kannattaa kehittää ja parantaa. Mitä jos näin ei olekaan? Mitä jos parantaminen ei riitäkään?
Moni firma on tilanteessa jossa tarvitaan mullistusta, ei kehitystä, jotta uudenlaisesta kilpailutilanteesta voi selvitä voittajana. Miten saamme itsemme riittävästi irti vanhoista kaavoista ja omahyväisestä hyvyydentunteestamme? Mitäs jos leikkisimme sellaisella ajatuksella, että meidän pitää kymmenkertaistaa liiketoimintamme kahdessa vuodessa? Kuinka se voisi tapahtua?
10X ajattelu
Olin tänään puhumassa 50 hengen tilaisuudessa, jossa 50 kättä nousi ylös, kun kysyin moniko haluaisi kymmenkertaistaa liiketoimintansa kahdessa vuodessa. Vain yksi käsi nousi, kun kysyin moniko pitää realistisena liiketoiminnan kymmenkertaistamista seuraavan kahden vuoden aikana. Maailma on kuitenkin täynnä menestystarinoita, joissa muutamassa vuodessa on syntynyt ihan uusia firmoja ja palveluita kuin tyhjästä. WhatsApp, AirBNB, Trivago, Supercell jne jne. Mitä siellä on tehty toisin? Uskallettu aloittaa puhtaalta pöydältä ja ymmärretty rakentaa vanhan osaamisen päälle jotain ihan uutta.
Google puhuu paljon 10X ajattelusta, joka pakottaa ihmiset unohtamaan vanhan ja miettimään liiketoimintansa totaalisen uusiksi. Jos asetamme tavoitteen +15%, voimme vielä uskotella itsellemme, että parantamalla ja kehittämällä pärjää. Jos kuitenkin tavoittelemme kymmenkertaistamista, on meidän mietittävä asiat ihan uudella tavalla. Hauska ajatusleikki, kannattaa kokeilla.
Tuomo Meretniemi
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n strategiajohtaja, joka auttaa yrityksiä ymmärtämään muutoksen välttämättömyyden ja sen mukanaan tuomat mielettömät mahdollisuudet.
Comments are closed.