Keskustelu kauhistellusta Kulmunin esiintymiskoulutuksesta on jäänyt vähän kalvamaan. Palaan nyt siihen vielä kerran. Olihan se tyyris, ei siinä mitään. Mutta keskustelu on myös meni siihen, että kyllä ministerin pitäisi jo viran puolesta osata puhua julkisesti ja että on arkuutta ja heikkoutta, kun kouluttaa itseänsä esiintymistaidoissa.
Mutta eihän se näin ole.
Ihan oikeasti merkittävässä asemissa olevien ihmisten, ministereiden, johtajien, kunnanjohtajien ja asiantuntijoidenkin olisi laajemmassakin määrin syytä ottaa esiintymis- ja viestintäkoulutusta. Jos poliitikko tai johtaja ei osaa kirkastaa viestiään tai ylipäätään viestiä selkeästi ja inspiroivasti, ei hommasta tule yhtään mitään. Sehän on vahvuutta kun ymmärtää hioa tuota haasteellista mutta tärkeää taitoa.
Jos selkeä ja innostava viestintätapa huutaa poissaolollaan, silloin kuullaan enemmän ja vähemmän sössöjä ja sekavasti puhuvia poliitikkoja, joilla ei ole juonen pätkääkään jutuissaan. Vaikka olisikin juonta, se ei silti aina tule ilmaistua selkeästi.
Samalla tavalla ihmiset kuuntelevat sekavasti puhuvia johtajia päät kiltisti nyökytellen, mutta lopun kaiken vain kaksi sadasta tietää, mikä se meidän tärkein juttu on. Tuloksenahan on se että viesti ei sitten mene perille asti. Tutkimusten mukaan juuri kukaan ei strategisen viestin lopputulemaa tiedä, hädin tuskin itse viestijäkään.
Meidän kulttuurissamme on sellainen kummallinen piirre, että usein esim. johtajat miettivät kyllä strategioita ja puunaavat kalvoja mutta esiintymistä ei treenata. Amerikkalaiset kollegat sen sijaan treenaavat kovastikin esiintymistä ja keskittyvät siihen miten selkeästi ja innostavasti sanoma saadaan viestittyä ihmisille.
Pointti on se, että jos asian ydin ei mene perille kenellekään, viestintä ei ole tehokasta oli sitten kyse yrityselämästä, politiikasta tai minkä tahansa viestin perille menosta. Samalla myös viestin vastaanottajan ja yleisön innostus laantuu ja viestin perillemeno vaikeutuu. Juonenahan olisi viestiä niin hyvin, että se näkyy myös toimenpiteinä. Esiintymistaitojen ja viestinnän tehostamisella on se hyvä puoli, että se myös usein tuottaa tulosta. Varsinkin vaikeina aikoina kirkas viestintä on entistäkin tärkeämpää.
Muistetaan myös että viesti ja viestintä ovat eri asioita. Itse viestin juonenkin pitää olla kirkas ja selkeä. Satasivuisille pumaskoilla harvoin itse viestikään on kovin kirkas. Kirkkaalla juonella saadaan helpommin haluttuja muutoksia aikaan.
Maarika Maury on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, strategisen viestinnän tutkija ja johtamisen ja viestinnän valmentaja, joka uskoo, että viestintätaito on yksi tärkeimmistä johtajan ja poliitikon työn tärkeimmistä osaamisalueista.
Comments are closed.