Karrikoitu mielikuva kirjanpitäjästä on harmaa, hiljainen, kumara, kalpea. Kaikessa hiljaisuudessa hän tekee työnsä erinomaisesti ja täsmällisesti, mutta asiakkaan kanssa keskustelu ahdistaa, saati nyt myynnillinen tekeminen, joka olisi jo painajaismaista. Näitä kirjanpitäjiä voisi joskus luulla jopa mykiksi palautteen puuttumisen vuoksi.
On niitä poikkeuksiakin. Tapasin Vihaisen talouspäällikön, joka ei ole mykkä. Vihainen Talouspäällikkö neuvoo, ja ottaa kantaa. Kun kaipaan neuvoja mutta neuvoo ihan pyytämättäkin. Tavataan säännöllisesti, jos näin haluan, mutta ei ahdistele turhalla. Ei myöskään jätä asioita silleen, jos on jotakin parannettavaa.
Talouteen liittyvä ammattitaito kaipaa usein vähän rautalangasta vääntämistä, palautetta ja silloin tällöin keskustelua. On selvää, että yritystä pyörittävällä ihmisellä ei aina ole samanlaista silmää kuin kirjanpidon ammattilaisella, ja siksi vuoropuhelu olisi kultaakin kalliimpaa. Jos kirjanpitäjä on ”mykkä”, jää tämä kommunikaatio tietenkin syntymättä, eikä toimintaa voida puolin tai toisin kehittää. Ja tärkeitä asioita voi jäädä huomaamatta.
Eihän tämä tietenkään pelkästään kirjanpitäjä koske. Tehdäänkö vain vai puututaanko kun huomataan. Asiakkaalle. Tai sisäisesti.
Hauskinta ehkä myyntiprosessissa oli tarjouksen irtisanomisehto. Jos sukset menevät ristiin tai homma ei muuten toimi, minulla sekunnin irtisanomisaika. Hurmaavaa. Maksupolitiikkakin on reilu, eikä tarvitse arvailla kuukausittaisen laskun suuruutta. Kun summa on sama sovittu riippumatta siitä millainen kuukausi on ollut, ei tarvita joka kuukausittaista jännitysnäytelmää tai hammastenkiristystä yllätyksistä.
Tarvitaan sinne oikeanlaisia ihmisiäkin. Rekrytointipolitiikkakin putiikissa on selkeä. Jos nuttura kiristää päätä, on paikka haettava muualta.
Mutta mitä Vihainen Talouspäällikkö voi meille jokaiselle palautteen ja puheen lisäksi opettaa? Vastaus on ehdottomasti brändiviestintä ja uskalluksesta poiketa massasta. Kenelle ei jäisi mieleen yrityksen nimi? Tuotteistuspaketit säyseä, ankara ja piiskuri ovat sekä mieleenpainuvat mutta myös ymmärrettävät.
Tämä kirjanpitäjä erottuu joukosta edukseen. Sen lisäksi hän lunastaa lupauksensa.
Top oivallukset
- Erotu massasta ja uskalla viestiä uudella tavalla
- Tee kuten lupaat
- Ole aktiivinen, keskusteleva ja myyvä
Maarika Maury: Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, joka on hurmaantunut Vihaisen Talouspäällikön palvelusta ja brandiviestinnästä. Vihaisesta talouspäälliköstä myös tarina ”Suomalainen myynti on syvältä, vai onko kirjassa. Arvaa onko no-no vai wow tarina.
PS. Stoorin ehdin kirjoittaa jo kauan sitten mutta ilokseni huomasin, että Vihainen on valittu juuri Riihimäen vuoden yrittäjäksi. Erottuu joukosta edukseen. Lisäksi lunastaa lupauksensa. www.vihainen.fi.
Comments are closed.