Minulle käy usein niin, että tehdessäni ruokakaupassa ostoksia, unohdan pyytää muovipussia. Myönnän, ei minulla juuri koskaan ole ekokassia mukana vaikka kyllä pitäisi. Mutta ei myöskään kukaan kysy, että haluanko pussin. Yleensä muistan siinä vaiheessa, kun olen jo maksanut. Silloin jää kaksi huonoa vaihtoehtoa: Jos kassa pakottaa minut uudestaan vääntämään muutaman sentin laskun pankkikortillani, pidän tätä huonona palveluna. Jos taas he eivät koskaan pyydä rahaa, menettää kauppa jonkinmoisia summia, kun pienet purot jne, kyllähän te tiedätte, miten se menee.
Olin juuri Espanjassa, jossa paikallisessa Supersolissa asioin kaksiviikkoisen reissuni aikana useamman kerran. Myyjä kysyy aina ystävällisesti ennen kuin löi yhtään asiaa kassakoneeseen, haluanko pussin. Kun nyökkäsin, pohdittiin sitä, että riittääköhän yksi vai laitetaanko kaksi. Kassa ehdotti, että kokeillaan yhteen ja tarvittaessa sain toisen.
Lopputulema: pieni muutos sanoissa, on hyvää palvelua ja tuo rahaa kaupalle. Jos halutaan välttää muovipussin tarjoaminen ekologisista syistä, niin ympäristöystävälliset pussit vaan käyttöön. Se ei voi kysymisestä jäädä kiinni. Suomessa lisämyynti ei vain vielä ole oikein verissä. Oppimista riittää.
Maarika Maury on Kissconsultingin toimitusjohtaja. Työssään hän kirkastaa strategioita ja valmentaa mm. johtamista, palvelua ja myyntiä. Hän on kirjoittanut kollegoidensa (Jaana Tuomila ja Tuomo Meretniemi) kanssa kirjan Suomalainen myynti on syvältä – vai onko.
Comments are closed.