Siis näinkin voi käydä.
Lehtiä tyrkyttävä puhelinkaupustelija soittaa. Vastaat pahaa aavistamatta puhelimeen ja joudut tekemään pikavauhtia torjunta- ja perääntymissuunnitelman, ettet vahingossa sitoudu loppuiäksesi tilaamaan lehteä, jota inhoat. Mutta usko tai älä – niinkin voi käydä, että lehtimyyjän soittoa odotetaan kuin kuuta nousevaa.
Maija soitti ensimmäistä kertaa anopilleni 22 vuotta sitten juuri siinä joulun alla. Maijan avulla saatiinkin mieluisa joululahja miniälle, ja säästyi anopilta aikaa, eikä päätä tarvinnut miettiä puhki sinä jouluna.
Maija soitti siitä lähtien aina joulukuun alussa. Vuodet kuluivat, lapset ja lapsenlapset kasvoivat, Maija aina huolekkaasti kyseli kaikkien kuulumisia, ja rupattelutuokiot Maijan kanssa muodostuivatkin ajan kuluessa yhä tärkeämmiksi tapahtumiksi. Maijan kanssa uusittiin tietysti lehden tilaus vuosittain ja saatettiin keksiä muitakin lahjoja.
Maijan soittoa alettiin odottaa ja siitä puhuttiin joka vuosi. Maijaa rakasti niin anoppi kuin minijäkin.
Viime vuonna joulun- eli Maijan odotus venyi, eikä soittoa kuulunut. Anoppi huolestui niin kovasti, että soitti A-lehdille kuullakseen, että onhan Maijalla kaikki hyvin. ”Ei hätää”, kuului vastaus. Maija oli juuri päässyt hyvin ansaitulle eläkkeelle. Kaivatuin lehtimyyjä varmasti ikinä.
Toivottavasti tänä vuonna joku nuori innokas uusi työntekijä on perinyt Maijan hyvin hoidetut, lämminhenkiset asiakassuhteet ja että anoppi saa lähipäivinä soiton: ”Hei, tässä Riitta, Maija on äskettäin aloittanut eläkepäivät ja minä haluaisin jatkaa tästä eteenpäin Sinun kanssasi.” Maija lienee kirjoittanut siistit tiedostot asiakkaastaan, joiden avulla Riitta saisi vanhojen kunnon asiakkaiden numerot ja taustatiedot kahdenkymmenen vuoden taustasta, josta uuden tarinan juuri aukeaisi.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja auttaa yrityksiä mm. strategiakirkastuksissa, toimivan myynnin systematiikan luomisessa ja paremman palvelun rakentamisessa.