Kukapa ei haluaisi, että rutiiniasiat soljuvat helposti ja vaivattomasti. Harva saa nautintoa siitä, että laskua maksaessa, junalippua ostaessa tai verokorttia tilatessa joutuu käyttämään aikaa etsimiseen ja kymmeniin klikkauksiin eri verkkopalveluissa. Ja jos ei rakasta ruuanlaittoa intohimoisesti, ei siihenkään haluta käyttää tuntitolkulla aikaa. Mitä vähemmän tiskattavia astioita, sen parempi. Pyykit koneeseen ja yksi napin painallus. Jonkin hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan teini hermostuu, jos nettiselain lataa sivua kauemmin kuin kaksi sekuntia. Allekirjoitetaan.
Helppouden vaatimus koskee – niin työssä kuin kotonakin – niitä asioita, joiden tekeminen on rutiininomaista, jatkuvaa, mekaanista tai välttämätöntä. Työelämässä helppous on laatua. Prosessien tulee toimia moitteettomasti; hermoja raastaa, jos työaikaa valuu jatkuvasti samojen asioiden säätämiseen. Helppous ja nopeus kulkevat käsi kädessä. Kun asiat ovat helppoja ne myös yleensä sujuvat rivakasti.
Työelämässä aika ja energia pitää pystyä suuntaamaan palkitseviin, kehittäviin ja itse kullekin tärkeisiin asioihin, eikä nippeleiden näpertelyyn ja huonosti toimivien prosessien hätäpaikkailuun. Jos prosessien päässä riippuu asiakas, joka todennäköisesti arvostaa helppoutta ja nopeutta, näkyvät toimivat prosessit myös ulospäin. Jos homma toimii, eikä työnkuva muodostu väärin menneiden asioiden korjailusta ja käsipelillä tehtävistä, mutta helposti nopeutettavista rutiinihommista, ei asiakkaan todennäköisesti myöskään tarvitse juosta luukulta toiselle tai soitella naama punaisena perään.
Kun asiat on tehty vaikeiksi, niistä on myös vaikea kertoa tavalla, jota muutkin ymmärtävät. Silloin on myös vaikea saada asioita oikeasti aikaan.
Kirjoittajat: Jaana Tuomila & Maarika Maury & Juha Valkamo & Jaana Kettunen. Kaikkia meitä yhdistää intohimo tehdä monimutkaisesta maailmasta yksinkertaisempi.
Comments are closed.