Juttelin tänään raitilla strategiasta erään yrittäjän kanssa. Hän totesi: -Strategia on hyvin kirkkaana minun korvieni välissä. No hyvä niin, mutta mites se muu porukka? Poikkeuksia tietysti on, mutta yleisesti ottaen strategiaa on aika hankala toteuttaa, jos se on vain yrittäjän tai johtajan korvien välissä. Porukka ei tiedä mitä tavoitellaan eikä muista, mitkä ne tärkeimmät painopisteet olivat. Satunnaisesti saatetaan toimia sen hataran tiedon mukaan, mitä strategiasta on jäänyt mieleen jos siitä on avoimesti koskaan edes puhuttu. Silloin, kun ei yritetä muuttaa mitään, ei ole hätää. Jos hommia on tehty riittävän hyvin, eikä muutostarvetta ole, niin silloinhan pärjäillään. Mutta annappa olla, jos toiveena on muutos; esimerkiksi huomataan, että jollain uudella tavalla voitaisiin kilpailla paremmin tai palvella paremmin. Silloin ei oikein riitä, että yrittäjällä tai johtajalla on korvien välissä tieto siitä, miten pitäisi toimia.
-
Strategian tärkeä matka: Korvien välistä kohti työntekijöitä
-
Kerro kansantajuisesti, mitä haluat
-
Varmista, että porukka ymmärtää mitä tehdä huomenna eri tavalla
-
Seuraa tekoja
Maarika Maury