Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
tammi 11

Korvien välissä oleva strategia

11.1.2016

Eivät suuret sanat suuta halkaise

Juttelin tänään raitilla strategiasta erään yrittäjän kanssa. Hän totesi: -Strategia on hyvin kirkkaana minun korvieni välissä. No hyvä niin, mutta mites se muu porukka? Poikkeuksia tietysti on, mutta yleisesti ottaen strategiaa on aika hankala toteuttaa,  jos se on vain yrittäjän tai johtajan korvien välissä. Porukka ei tiedä mitä tavoitellaan eikä muista, mitkä ne tärkeimmät painopisteet olivat. Satunnaisesti saatetaan toimia sen hataran tiedon mukaan, mitä strategiasta on jäänyt mieleen jos siitä on avoimesti koskaan edes puhuttu. Silloin, kun ei yritetä muuttaa mitään, ei ole hätää. Jos hommia on tehty riittävän hyvin, eikä muutostarvetta ole, niin silloinhan pärjäillään.  Mutta annappa olla, jos toiveena on muutos; esimerkiksi huomataan, että jollain uudella tavalla voitaisiin kilpailla paremmin tai palvella paremmin.  Silloin ei oikein riitä, että yrittäjällä tai johtajalla on korvien välissä tieto siitä, miten pitäisi toimia.

Tänä päivänä  useimmissa yrityksissä ollaan varsin aktiivisia strategian suhteen ja siitä viestitään ahkerasti. Hienosti sanottuna implementointiin panostetaan. Mutta. Vaikeuksia on silti nähtävissä, ja paljon. Paljon on porukkaa, joka ei muista sanaakaan yhtiön strategiasta eikä ymmärrä koko hommasta hölkäsen pöläystä. Heitä ei tosiaan innosta ajatus siitä, että strategia ujutettaisiin yrittäjän tai johtajan korvien välistä heidän korviensa väliin. Tätä porukkaa ei kannata liikoja syytellä, ymmärrys lähtee kiinnostuksesta. Jos kiinnostusta ei ole saatu viriämään, ei vikaa kannata etsiä vastaanottajasta.
Tästä syystä strategian yksinkertaisuutta ei voi kyllin korostaa. Sen on auettava kertasilmäyksellä, oltava iskevä ja selkeä. Se pitää voida konkretisoida omaan työhän helposti ja käytännönläheisesti.
Muistettavaa:
  1. Strategian tärkeä matka: Korvien välistä kohti työntekijöitä
  2. Kerro kansantajuisesti, mitä haluat
  3. Varmista, että porukka ymmärtää mitä tehdä huomenna eri tavalla
  4. Seuraa tekoja

    Maarika Maury

Kirjottaja on Kissconsultingin toimitusjohtaja, joka on nähnyt työssään tuhat ja yksi huonoa strategiaa, mutta ne muutamat hyvät ovat jääneet mieleen ja innostaneet syventymään strategioiden ihmeelliseen maailmaan.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Ethän ole joulumököttäjä?
  • Lasinpuhaltajan työ on tiimityötä
  • Ikinä ei ole hyvä hetki
  • Uutta verta Kissconsultingilla
    Laura Saaranluoma - Kissconsulting
  • Viestien viidakko

Arkistot

Kissconsulting Oy
Kristianinkatu 15
00170 Helsinki
+358 (0)9 622 70090
kissconsulting@kissconsulting.fi
www.kissconsulting.fi

Rekisteriseloste

© ALL RIGHTS RESERVED Kissconsulting Ltd.
Tilaa uutiskirjeemme!