Strategia ei ole yksin organisaation johdon harjoitus. Useimmilla strategiatyö tosin tyssää siihen, että se jää johdon omaksi viisaudeksi, vaikka se pitäisi ulottaa koko porukan tehtäväksi. Organisaatiohan ei saavuta tavoitettaan (visio) ilman, että strategia (keinot) sinne pääsemiseksi on mietitty ja sitä toteutetaan. Ei nimittäin ole niin, että johto hoitaa strategian ja kaikki muut tekevät…niin, jotain muuta. Eli strategia on kerrottava porukalle, jotta se voidaan toteuttaa.
Minkälainen strategia sitten toimi parhaiten, kolmen, kolmenkymmenen vai kolmensadan sanan? Oikeaa määrää ei ole olemassa. Sen määrittelee tilanne. Joskus kolme asiaa riittää, toisinaan riittää yksi. Välillä tarvitaan enemmän jos tilanne näin määrittää.
Yleensä kuitenkin on niin, että kun luku ylittää kolmen, ihmisen muistikapasiteetti tulee vastaan. Ja kun ei muisteta, ei myöskään tehdä ja tavoite jää saavuttamatta. Asioiden niputtaminenkin auttaa.
153 organisaatiossa toteutetussa tutkimuksessa on havaittu, että strategiapaketissa olevia asiakokonaisuuksia on keskimäärin 25. Kunnissa luku oli peräti 36.
Nyt ei puhuta sanojen määrästä, vaan edistettävien tavoitteiden tai teemojen ja arvojen summasta. Strategiatutkimus on osa Vaasan yliopistolle valmistuvaa väitöskirjaa, jossa on selvitetty strategian toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Teemojen määrä on huima. Mistä se kertoo? Ikävä kyllä melkeinpä poikkeuksetta siitä, että strategiatyössä piilee edelleen vanha tapa: On ensinnäkin sanottava kaikki mahdollinen, sillä joku teemoista saattaa osua maaliinsa, jolloin johdon päitä ei tulla vaatimaan vadille. Toiseksi strategiaa pidetään edelleen suurimmassa osassa organisaatioita ylimmän johdon ja korkeintaan keskijohdon toiminnan suunnitteluna, jolla työntekijöiden ei haluta vaivaavan päätään.
Kaikissa tapauksissa – oli sanoja yksi tai useampi – tarvitaan selkeä suunnitelma ja logiikka käytäntöön viemisessä. Strategia toteutetaan, eikä vain lueta. Ilokseni voin, kertoa että nyt uudistuvat strategiat ovat entistä selkeämpiä. Mennään kohden sitä.
Maarika Maury, Kissconsulting toimitusjohtaja, joka uskoo yksinkertaisuuden voimaan. Myös strategiatyössä.
Comments are closed.