Eletään sellaista aikaa vuodesta, kun ei ole yhtään hyvä hetki aloittaa enää yhtään mitään, sillä kesälomathan ovat aivan nurkan takana, eikä tätä voi mitenkään saada valmiiksi ennen niitä ja kiire on kamala, kun maailma täytyy saada valmiiksi. Kuulostaako tutulta ajatusmallilta? Kehityshankkeita siirretään hamaan tulevaisuuteen kerta kerran jälkeen.
“Katsotaan sitten lomien jälkeen, jos ei olisi niin kova kiire”
“Nyt ei kyllä mitenkään pystytä aloittamaan mitään ylimääräistä, kohtahan on joulu”
“Tää olis tosi tärkeä teema meillä, mutta nyt ei oo yhtään hyvä hetki, kun kysyntä on niin kova”
“Kysyntä on niin huonoa, että nyt ei ole oikea aika tälle, kun pitää keskittyä myyntiin”
Tiedätkö mitä? Ikinä ei ole oikea aika. Elämme kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa maailmassa, jossa tapahtuu isoja muutoksia ja joiden perässä pysyminen pitää aivan kaikki valtion johtoa myöden kiireisenä.
Kerron salaisuuden: oikeaa aikaa ei koskaan myöskään tule. Ei ole koskaan sitä hyvää hetkeä, kun sinulla on käytössäsi kaikki aika, raha, henkilöt, tieto ja taito kehityksen mahdollistamiseksi ja vielä täydellinen markkinatilanne. Mikä sen sijaan voi tulla, on muutos ajatteluusi.
Mitä jos aina olisikin hyvä hetki?
Kuvitellaan ideaalinen tilanne, missä kehitysprojekteja vedetään läpi organisaation eri yksiköissä itseohjautuvasti ja tehokkaasti. Ideat ja innovaatiot pääsevät elämään. Työn tehokkuus ja ennen kaikkea mielekkyys kasvaa. Henkilöstö voi paremmin ja mikä parasta: aikaa on löytynyt. Toteutuvatko nämä teillä tällä hetkellä, kun kehityshankkeille ei ole hyvä hetki? Niinpä. Kellojen pitäisi soida.
Monelle kehittäminen on melkein kirosana, kun aina pitää olla kehittämässä ja pyrkimässä parempaan. Mutta se on ainoita tapoja, pitää yritys mukana kilpailussa ja ylipäätään hengissä. Yritys, joka jämähtää paikalleen eikä kehitä toimintaansa, tuotteitaan tai palveluitaan, ei yksinkertaisesti voi pärjätä. Kun muutamankin vuoden lykkää tarpeellisia projekteja, vaikkapa ajanpuutteen vuoksi, on vielä moninkertaisesti vaikeampaa yrityksenä vastata haastaviin muutoksiin toimintakentässä.
Meillä ihmisillä on kuitenkin myös luontainen halu oppia uutta ja kokea merkitystä työssämme. Oman työn ja yrityksen kehittämisellä pystytään näitäkin tarpeita täyttämään. Ja kyllä, tämä voidaan tehdä myös tavalla, joka ei uuvuta koko henkilöstöä vaan päinvastoin motivoi ja auttaa jaksamaan pandemioiden ja sotauhkien keskellä.
Miten luoda hyvä hetki ja tekemisen meininki kehitykselle?
Kun on aika siirtyä ajattelemisen tasolta tekoihin ja viedä kehittämisen ja kehityksen ilosanomaa organisaatioon, nousevat keskiöön yrityskulttuuri ja sen muutos.
Strategian tulisi kertoa se haluttu suunta, mihin mennään ja mihin halutaan panostaa. Kaikkea ei nimittäin kannata kehittää yhtä aikaa. Strategia voi olla oikeasti selkeä ohjenuora arkeen ja rytmittää kehittämistä. Vielä kun otetaan ihmiset mukaan tekemään, niin huomaat, että kymmenen päätä yksinkertaisesti tietää enemmän kuin yksi pää. Ja saa myös enemmän aikaan! Vastuuta on hyvä jakaa ja saada ihmiset innostumaan ideoinnista. Kun huomataan, että ideoita kuullaan ja niitä viedään eteenpäin, oppii organisaatio kehittämään ja kehittymään. Tällainen ketterä organisaatio luovii tehokkaasti erilaisten aallokoiden iskiessä.
Ja kappas. Kohta huomaatkin, että aina on hyvä ja oikea hetki kehitykselle. Maailma ei ole valmis tänään eikä huomenna, mutta aloitetaan jostain, niin ollaan jo matkalla perille.
Laura Saaranluoma
Kirjoittaja Laura Saaranluoma uskoo hyviin hetkiin ja kehittämisen voimaan. Mikä olisi sinulle hyvä hetki keskustella omasta kehittämisestä? Klikkaa tästä ja varaa jutteluhetki tai laita sähköpostia.
laura.saaranluoma@kissconsulting.fi
Comments are closed.