Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Palvelumme
  • Me
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • SVENSKA
  • ENGLISH
  • ESPAÑOL
tammi 14
blogi - kuolleiden kalojen akvaario, happea ideakulttuurille

Blogi: Kuolleiden kalojen akvaario, happea ideakulttuurille

14.1.2021

Kuolleiden kalojen akvaario? Mistä siis on kyse?

Tämä loistava kalametafora tupsahti esiin valmennuksessa. Kyse on ideakulttuurista, innovatiivisuudesta, luovuudesta, ratkaisuhakuisuudesta ja sen hyödyntämiseestä niin jokaisen meidän omassa elämässä mutta erityisesti siin, miten saadaan kokonaiset organisaatiot hyödyntämään ideoita ja innovatiivisuutta entistä paremmin toiminnassaan ja vietyä se. Eksoten palvelupäällikkö Anne Turppo otti esille johtamisen merkityksen ideakulttuurin edistämisessä. Annen sanoin:

Ajatuk sena:
– jos henkilöstön ideoita ei aktiivisesti käsitellä, niin hyvät ideat: pienet ja suuret, kuolevat ennen pitkään
– hommassa käy kuin akvaariokaloille: jos vesi ei liiku ja hapetu, kalat kääntyvät uimaan selkää
– ideoiden eteenpäin vieminen: aikataulut, vastuut, seuranta, ovat kuin ”happi” innostuneisuudelle ja uusille ideoille
– jos ideoita ei viedä eteenpäin: happi loppuu, ideat ei liiku- ei jakseta eikä haluta tuottaa uuttakaan

Esimies ja johtaminen on tämän akvaarion veden pumppu, joka auttaa muita ja saa veden kiertämään. Jokaisen on jossakin vaiheessa ymmärrettävä vastuunsa akvaarion hyvästä veden laadusta”.

Moni pyrkii luomaan ideoivaa kulttuuria mutta turhan usein saadaan työkalut liikkeelle ja innokas aloitus. On tärkeää, että muutosta edistetään niin pitkälle, että se ehtii mennä syvälle kulttuuriin asti. Niin että strategia syö kulttuuriin eikä kulttuuri strategiaa.

Tämä vaatiin pitkäjänteistä työtä, vahvaa johtamis ja esimiestyötä, asian uudelleen ja uudelleen esille ottamista, ideonnin kannustamista, niiden käsittelyä, viestintää sekä innovoinnin menemisen kalentereihin käytäntöihin, agendoihin ja seurannan käytäntöihin.

Iloista on se, että kun ideoivan kulttuurin läpiviennin tekee tosissaan, on se äärimmäisen tuottavaa. Se tuottaa silkkaa rahaa, helpottaa työtä, tekee sen turvallisemmaksi innostavammaksi ja merkityksellisemmäksi. Se jopa madaltaa poissaoloja ja sitä kautta taas uudestaan tuottavuutta. Ideoivan kulttuurin avulla pystyy viemään muutkin strategiset painopisteet pieniksi ja isommiksi ideoiksi  ja sitä kautta teoiksi ja tuloksiksi. Idea ja innovaatiokulttuuri, on asia, jonka soisin olevan jokaisen yrityksen ja julkisen organisaation ottavan agendalle. Ideat ovat siis innostava asia kaikilta näkökulmilta. Ideat ja kalat saavat happea.

Maarika Maury, maarika@kissconsulting.fi, 050-5900412

Kirjan saa tilattua sähköisestä kaupasta 29,90€+5,00 postikulut tai hyvinvarustetuista kirjakaupoista. 

LINKKI KIRJAAN

Muistathan, että tänään 14.1.2021 kello 14 on myös kirjanjulkaisuseminaari, poikkeuksellisesti etänä. Ohessa linkki tilaisuuteen. Ilmottauduthan myös maarika@kissconsulting.fi

LINKKI TILAISUUTEEN

https://zoom.us/j/2075485401

Meeting ID: 207 548 5401

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Ethän ole joulumököttäjä?
  • Lasinpuhaltajan työ on tiimityötä
  • Ikinä ei ole hyvä hetki
  • Uutta verta Kissconsultingilla
    Laura Saaranluoma - Kissconsulting
  • Viestien viidakko

Arkistot

Kissconsulting Oy
Kristianinkatu 15
00170 Helsinki
+358 (0)9 622 70090
kissconsulting@kissconsulting.fi
www.kissconsulting.fi

Rekisteriseloste

© ALL RIGHTS RESERVED Kissconsulting Ltd.
Tilaa uutiskirjeemme!