Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Me
  • Valmennukset
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • English
  • Español
  • Svenska
Kissconsulting Kissconsulting
  • Etusivu
  • Mihin uskomme
  • Me
  • Valmennukset
  • Kirjat
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Ota Yhteyttä
  • English
  • Español
  • Svenska
tammi 09

Onko yrityksesi muuli vai puhdasverinen aasi?

9.1.2018

Kaikki tuntevat Toyotan hybridiautot, mutta mitä hybridi oikein tarkoittaa? Hybridi–käsite juontaa juurensa biologiasta. Hybridi on nimittäin alkujaan kahden eri kasvi- tai eläinlajin risteytys. Esimerkiksi muuli on hybridi, sillä se on risteytys kahdesta eri eläinlajista – hevosesta ja aasista. Hybridinä oleminen on myös pysyvä olotila eli muuli on samanaikaisesti aina sekä aasi että hevonen. Kameleontti sitä vastoin ei ole hybridi, sillä se voi tarvittaessa vaihtaa olomuotoaan.

Kun yritys on astumassa digitaaliseen murrokseensa, sen yritysmuoto on yleensä kaikkea muuta kuin hybridi. Yritys on todennäköisesti aikojen kuluessa luonut toimivan pääliiketoimintamallin sekä hionut huippuunsa organisaationsa roolit, työtavat ja mittarit, jotta ne parhaalla mahdollisella tavalla tukisivat pääliiketoimintamallia.

Digitaalisessa murroksessa yritys muuttuu hybridiksi, kun se onnistuu luomaan olemassa olevan liiketomintamallinsa rinnalle aivan uudenlaisen digitaalisen liiketoimintamallin. Uuden digitaalisen liiketoimintamallin pyörittäminen vaatii kuitenkin erilaisia taitoja, roolituksia ja työrutiineja sekä ennen kaikkea uudenlaista innovatiivista johtamiskulttuuria, jotta yritys pystyisi jatkuvasti kehittämään uutta digitaalista liiketoimintamalliaan.

Digimurroksessa onkin haastavinta oppia toimimaan kahden eri liiketoimintamallin keskellä eli toimimaan muulina. Murroksessa on pystyttävä pyörittämään tehokkaasti vanhaa liiketoimintamallia, sillä sen avulla voidaan rahoittaa uuden digitaalisen liiketoimintamallin kehittäminen. Samalla on pystyttävä rajoittamaan vanhan liiketoimintamallin kehittämistä, jotta resurssit voitaisiin ohjata uuden digitaalisen mallin kehittämiseen. Tämä vaatii koko organisaation panostusta, eikä konflikteilta todennäköisesti säästytä eri liiketoimintamallien edustajien kesken.

Riitta Bekkhus. Kirjoittaja on Kissconsulting Digiloikka asiantuntija. Hän on juuri väitellyt ”muulimaisesta” yritystoiminnasta digimurroksen keskellä ja rakentanut mallin, jonka avulla voidaan toimia tehokkaasti eri digiloikan vaiheissa. Kysy lisää kissconsulting@kissconsulting.fi

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Comments are closed.

Uusimmat artikkelit

  • Blogi: Kuolleiden kalojen akvaario, happea ideakulttuurille
  • Juhlavuosi. Kissconsulting täytti 30 vuotta
  • Lusikka sotesopassa – onko sittenkään kyse vain rakenteista?
  • Näivetetty isotäti ja ilostettu isosetä
  • Olisipa edes takapuolen peittävät työhousut

Arkistot

Kissconsulting Oy
Kristianinkatu 15
00170 Helsinki
+358 (0)9 622 70090
kissconsulting@kissconsulting.fi
www.kissconsulting.fi

Rekisteriseloste

© ALL RIGHTS RESERVED Kissconsulting Ltd.
Tilaa uutiskirjeemme!