Strategia on koko yrityksen jokapäiväinen navigaattori
Mietin navigaattoria. Joskus muinoin otin mieluummin puhelinluettelon kartan mukaani suuntaa etsiessä. Nyt navigaattori neuvoo minut helposti ja vaivattomasti perille. Vaikka hiukan ottaisin harha-askelia, ohjaa se minut nopeasti oikeaan suuntaan.
Navigaattori tarvitsee onnistuakseen kolme asiaa. Hienoinkaan navigaattori ei pärjäisi, jos tiedossa ei olisi tarkkaa lähtöpistettä. Kun omassa arjessa asetamme tavoitteita, on tärkeä ensin tiedostaa, missä olemme, jotta emme tekisi epärealistisia matkasuunnitelmia käytettävissä olevaan aikaan tai auton kuntoon nähden. Onhan kahvitauotkin pidettävä. Nykyhetken tosiasioiden tunnistaminen ja tunnustaminen on matkalle lähdön ja perille pääsyn edellytys. Kuopille ja mutkille emme voi mitään, mutta voimme ehkä kiertää ne, jos olemme fiksuja.
Jotta navigaattori voi ohjata meidät perille, täytyy sen tietää myös loppupiste. Tiedon pitää olla tarkkaa. Hämeentie 2, sijaitsee sekä Helsingissä, Turussa, Salossa, Hämeenlinnassa ja Myllykoskella. Jos valitsen väärän kaupungin, en pääse ajoissa perille. Strategia on yrityksen ja sen henkilökunnan navigaattori, ohjenuora tulevaisuuteen. Mutta miten käy, jos yhtä aikaa pyritään viiteen eri loppupisteeseen? Käykö niin, että navigaattori menettää merkityksensä ja jäämme alkupisteeseen vai alammeko pyöriä ympyrää?
Kolmanneksi, navigaattorista ei ole hyötyä, jos siitä loppuu virta. Autossa voi olla toimiva virtalähde, mutta joskus oikeanlainen johto puuttuu eikä akkuja saa ladattua. No jaa, pitää autonkin toimia ja tankissa olla bensaa, jotta pääsemme perille. Meidän täytyy varmistua, että työntekijöillä on virtaa ja tahtoa mennä kohti haluttua loppupistettä.
Navigaattorille annettu oikea alkupiste, yhteinen loppupiste ja kunnollinen energianlähde auttavat meidät perille, oli matka sitten kuinka pitkä tai vaikea tahansa.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, joka navigoi energisesti asiakkaitaan oikeaan suuntaan tunnetusta lähtöpisteestä.
Comments are closed.