Läsnäolo on pienestä kiinni
Työelämä, media, harrastukset ja sosiaalinen media pyörivät mielessä ja teoissa. Teeveetä katsoessakin saattaa ajatus katkeilla, kun mieleen tulee asioita, jotka unohtuivat: sähköpostiviestejä, jotka piti lähettää, raportti viilata ja asiakaspuhelu soittaa.
Tuntuu, että läsnäolo on joskus kortilla. Aikaa ja tekemisiä pitää jakaa joka suuntaan. Mielessä kiertää kuin kärpäsparvi sekalaisia ajatuksia tekemättömistä, tehtävistä, tekemättä jätettävistä ja puolitehdyistä asioista. Koira ja lapsi kärttää huomiotasi, mutta huomaa hyvin pian jos et ole oikeasti mukana leikissä.
No vauva ja koira antavat kyllä anteeksi, huomenna on uusi päivä. Mutta teinipoika ei varmasti lepy. Kun murkku vetelehtii sohvalle viereen ja avaa suunsa ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen, on totta tosiaan paras kuunnella. Jos mokaat sen hetken näpräämällä facebookissa tai tarkistamalla sähköposteja, on tilaisuus mennyt hukkaan. Poika saattaa juuri ja vain ja ainoastaan sillä hetkellä olla valmis kertomaan jotakin tärkeää omasta elämästään. Silloin häntä on pidettävä kuin kukkaa kämmenellä, koska rujon ja murahtelevan ulkokuoren alla asuu herkkä ja tunteistaan epävarma ihmistaimi, jonka tunteet murskataan jo sillä, että sanotaan yksi hajamielinen ”yhm” väärässä paikassa.
Sama kardinaalimunaus voi sattua yrityksen johtajalle. Työntekijä on rohkaissut mielensä ja päättänyt kertoa jotakin: hän on valmistautunut kertomaan asiansa, kokee sen tärkeäksi, on ehkä suunnitellut asiaa jo pidemmän aikaa. Tällaiselle hetkelle on yksinkertaisesti löydyttävä aikaa ja kykyä läsnäoloon. Jos puhelin pirisee ja vastaat siihen sanoen alaisellesi, että ”odotas, pieni hetki”, olet tyrinyt. Toista tilaisuutta ei tule. Pahinta on kun sanot, että puhu vaan minä kuuntelen, mutta toinen käsi naputtaa vielä lähtevää sähköpostia. Nämä hetket ovat niitä, jolloin istutaan alas, katsotaan silmiin, vaiennetaan puhelin ja pannaan tietokone nukkumaan. Läsnäololla kerrotaan, että välitetään.
Entä, kun olet asiakkaan kanssa. Et voi miettiä toista asiakasta tai muita huoliasi. On oikeasti kuunneltava, nähtävä, huomattava ja välitettävä. Muuten et oikeasti tunne tarpeita tai edes huomaa, koska asiakas haluaisi ostaa palveluitasi. Vain läsnäolevana voit lunastaa paikkasi todellisena välittävänä kumppanina.
Top oivallukset
Ole aina läsnä siinä mitä teet, on se sitten raportti, teini, alainen tai asiakas.
Kohtaa ihmiset aidosti läsnäolevana.
Maarika Maury
Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, joka tietää että läsnäolo tuo tulosta niin johtamisessa, kuin muussakin elämässä. Kirjoitusta on inspiroinut keskustelut Nina Westerbergin kanssa, joka toimii toimitusjohtajana Picadel oy:ssä ja ehdottaa, että syöt salaattia lounaaksi ja illalliseksi helposti ja vaivattomasti.
Comments are closed.